Modeli
Meni
23.03.2017

Tehnologija, ki jo imamo radi

Da, gospe in gospodične, svoj avto lahko dandanes odklenete, ne da bi vedele, kje pravzaprav imate ključ - dokler je ta nekje v vaši veliki torbici. In jasno, vsi internetni odvisniki ste tudi na poti lahko stalno in zanesljivo priključeni na splet! Ampak kako ta napredna avtomobilska tehnologija sploh deluje in kakšne prednosti prinaša?

 

 

 1. PROSTOROČNO

 

 

V torbici imate pač preveč stvari ali pa imajo vaše hlače preprosto preveč žepov - kar koli že je razlog, da vsakič znova v nedogled brskate za ključi avtomobila, lahko na to mirno pozabite! V vozilih s sistemom za prostoročno odklepanje, zaklepanje in zagon motorja (KESSY) morate poskrbeti le za to, da imate ključ nekje pri sebi, kjer koli. Ko se boste približali avtomobilu, bo ta ključ samodejno prepoznal in vam dovolil vstop.

 

 

To čarovnijo omogočajo štiri antene, ki so nameščene na vozilu in okrog njega ustvarjajo magnetno polje. Ko se s pametnim ključem približate avtomobilu, ključ zazna magnetno polje in začne oddajati edinstveno varnostno kodo, ki odklene vrata. Signal, ki ga oddaja ključ, tedaj zaznajo antene in ga prenesejo do glavnega računalnika avtomobila. Ta je nato tisti, ki pošlje zadnji signal vratom, naj se odklenejo - in že lahko vstopite. Še več, avtomobil lahko tudi zaženete, ne da bi vzeli ključ iz torbice ali žepa! Sistem za zagon vozila namreč deluje po enakem principu kot odklepanje. Ko je pametni ključ nekje v avtomobilu, tipka za zagon in zaustavitev motorja vozila deluje, sicer pa ne. In ko pridete na cilj? Avtomobil le pobožajte po zunanji kljuki vrat. Tipalo, nameščeno v njej, bo to začutilo in glavnemu računalniku vozila preneslo signal, naj avtomobil zaklene.

 

2. SKORAJ SAMODEJNO

 

Parkiranje namreč. Tudi najbolj vešči vozniki boste priznali, da pride zares prav. Včasih je še najizkušenejšim težko oceniti, ali bi vozilo še lahko stisnili v parkirni prostor ob cesti, in nato še težje dejansko parkirati. Z najnaprednejšim sistemom za pomoč pri parkiranju (Parking Assistant 2.0) je naenkrat mogoče oboje: avto kar sam izmeri, ali je parkirni prostor (pa naj bo ta postavljen prečno ali vzdolžno glede na smer vožnje) še primeren zanj, in nato vanj tudi zapelje.

 

 

 

Kako to deluje? Teren najprej »pretipajo« ultrazvočna tipala za razdaljo, ki so nameščena v sprednjem in zadnjem odbijaču. Izmerijo dolžino prostora za parkiranje in zbrane podatke pošljejo računalniku avtomobila, ki preračuna, ali je avto mogoče varno spraviti v ta prostor. Ko ugotovi, da je prostora dovolj, avtomobil to prek instrumentne plošče sporoči vozniku in ga opozori, da mora ustaviti ter prestaviti v vzvratno prestavo. Nato nadzor nad vrtenjem volana prevzame parkirni sistem v povezavi z osrednjim računalnikom. Voznik mora le še nadzorovati plin in zavoro ter seveda spremljati dogajanje. Sistem voznika tudi opozori, da mora popraviti položaj, in mu pove, kdaj naj prestavi v prvo ali vzvratno prestavo oziroma kdaj meni, da je parkirni manever končan.

 

 

 

 

Parkirna tipala na zadnjem odbijaču lahko vozniku pomagajo tudi pri vzvratnem speljevanju s parkirnega mesta, ki je pravokotno na prometno ulico. V takih primerih vozniki običajno ne moremo videti, ali se od strani približujejo avtomobili, zato lahko hitro pride do nesreče. Tehnologija tudi v tem primeru pomaga človeku biti boljši: ko peljete vzvratno, vas bo avtomobil opozoril na vozila, ki se morda približujejo s strani. Če opozorilo preslišite, pa bo računalnik poskrbel, da bo vozilo celo samodejno zavrlo namesto vas.

 

3. VARNO IN BOLJE

 

 

Za zdrs prednjih ali zadnjih koles avtomobila je dovolj že ena sama voznikova napačna poteza. Pa vendarle je danes izjemno težko izgubiti nadzor nad vozilom, saj v sodobnih avtomobilih za pomoč pri vožnji in celo za popravke voznikovih napak skrbi kompleksen elektronski sistem. Ta v primeru zdrsa avtomobil v hipu znova postavi trdno na cesto in ga poravna v smer vožnje. Elektronski stabilizacijski sistem, kot se imenuje, to doseže s pomočjo več tipal za hitrost na kolesih, tipala v volanskem drogu in tipala za rotacijo v sredini avtomobila. Vsa so povezana z glavnim računalnikom vozila. Ko ta iz podatkov, ki mu jih neprestano pošiljajo tipala, ugotovi, da je avtomobil zdrsnil iz začrtane smeri ali začel drseti, sproži različno močne in dolge zavorne sunke na enem ali več kolesih, da bi vozilo stabiliziral. A kako ve, katero kolo mora zavreti? In kako sistem ve, kako močno mora pritisniti na zavoro? Ti odločitvi sta odvisni od podatkov, ki jih računalnik dobi od rotacijskega tipala in tipal za vrtenje koles.

 

A za preprečitev nesreče zgolj umiriti drseči avtomobil ni dovolj. Elektronski stabilizacijski sistem mora poskrbeti tudi za to, da bo avto vožnjo nadaljeval v smeri, ki jo z zasukom volana nakaže voznik. Protizdrsno zaviranje enega ali več koles je zato odvisno tudi od tipala za kot volana. Če se smer vožnje avtomobila, ki jo sporoči rotacijsko tipalo, in kot zasuka volana ne ujemata, avtomobilski računalnik primerno zavre kolesa in poskuša odpraviti neskladje. Vse našteto se zgodi v zgolj delčku sekunde.

 

4. POVEZANO

 

 

Komunikacija med avtomobilom in voznikom je bila še nedavno omejena na utripajoče opozorilne lučke na instrumentni plošči (mimogrede, ste tudi vi med tistimi, ki jih ne poznajo najbolje?). V sodobnih avtomobilih je ta dialog intenzivnejši. S posebnimi aplikacijami za pametne telefone lahko dostopate do več kot 40 različnih parametrov, ki kažejo dogajanje v motorju, menjalniku, zavorah ali v podvozju in s pomočjo katerih lahko izboljšate svojo vožnjo, jo naredite racionalnejšo in ekonomičnejšo ter še bolje spoznate svoje vozilo. Vsak pomemben sestavni del avtomobila je namreč že kar nekaj let opremljen s tipalom ali več tipali, povezanimi z glavnim računalnikom avtomobila. Ta tako lahko v vsakem trenutku preverja, ali vse deluje, kot mora.

 

PREVERITE, KAKO DELUJE IN KAJ VSE PONUJA SISTEM ŠKODA CONNECT!

 

Novost v sodobnih avtomobilih je napreden multimedijski zabavno-informacijski sistem. Tam, kjer je bil nekoč le čisto običajen radio, se tako danes bohotijo barvni LCD-zasloni na dotik, za katerimi se skrivajo sodobni »infotainment« sistemi, povezani z računalnikom avtomobila. Z drugimi elektronskimi napravami se ti sistemi povežejo s pomočjo signala Wi-Fi, sistema Bluetooth ter vmesnikov USB ali/in AUX-in.

 

 

Ko se tako na primer prek aplikacije na pametnem telefonu povežete z avtomobilom, deluje ta aplikacija kot prevajalec podatkov tipal avtomobila v podatke, ki jih lahko beremo in razumemo ljudje. Z dodatnim LTE-modulom, nameščenim v predalniku na armaturni plošči, se ta multimedijski zabavno-informacijski sistem prek podatkovne SIM-kartice in glavne antene avtomobila lahko poveže tudi z zunanjim svetom. Seveda je ta povezava že mogoča tudi s pametnih telefonov, a internetna povezava neposredno iz avtomobila ima pomembno prednost: močna antena in omrežje Wi-Fi v avtomobilski kabini potnikom zagotavljata internetno povezavo, ki omogoča hitrejši prenos podatkov in je zanesljivejša od tiste, ki bi jo vsak potnik sam dosegel s svojega lastnega pametnega telefona.

 

In kaj potrebujete za to? SIM-kartico z ustreznim paketom prenosa podatkov pri mobilnem operaterju. Koliko velja tak paket, je seveda odvisno od količine prenesenih podatkov, hitrosti prenosa in izbranega paketa, vsekakor pa je mogoče internet v avtomobilu uporabljati že za manj kot deset evrov mesečno.