Kodiaq: SLEČEN
Popolnoma delujoč avto, "slečen do kosti"? Za to obstaja dober razlog. S prerezanim Kodiaqom smo želeli prikazati delovanje varnostne opreme, ki je sicer skrita pod kovino karoserije, blagom sedežev in plastiko notranjosti.
Anatomski prerez Kodiaqa so za Škodo pripravili inženirji specializiranega podjetja Benet. "Odkrili smo vse glavne elemente varnostne strukture karoserije - zmečkljive cone, ojačitve vrat in okostje potniške kletke, ki jo obrobljajo A-stebrička, B-stebrička, pragovi in streha avtomobila. Razkrili smo tudi namestitev varnostnih mehov, vključno z eksplozivnimi sprožilnimi naboji, in tipal trkov vzdolž karoserije, pa tudi lokacijo elementov aktivne varnosti oziroma asistenčnih sistemov - na primer prednjega radarja in kamere, tipal za vozila v mrtvem kotu, parkirnih tipal in ostalih," razloži Petr Kraus, vodja razvoja varnosti vozil.
Akvarij
"Še več, tako prerezan Kodiaq ponuja tudi zanimiv pogled na strukturo vseh treh vrst sedežev, vključno s klimatsko napravo v sedežih in delujočim električnim pomikom sedežev. Vidimo lahko delovanje vseh mehanizmov, na primer mehanizma za dvig stekel, saj del vrat prekriva steklo, in to kot pri akvariju, skozi katerega lahko opazujemo spust ali dvig okna. Razkrili smo celo mehanizem električno poklopljive vlečne kljuke."
»Anatomski« model Kodiaqa je namenjen predvsem kampanjam za promocijo varnosti, predstavitvam za razvojne strokovnjake, treningom mehanikov in trgovcev, pa tudi javnim predstavitvam. In kje lahko "prerezanega" Kodiaqa vidimo v živo? Zagotovo se bo pojavil v številnih televizijskih oddajah, na treningih gasilcev, ki bodo tako bolje vedeli, kako lahko v kritičnih situacijah odprejo avto, in na izobraževalnih dogodkih na temo varnosti za odrasle in otroke.
Preden so se lotili Kodiaqa, so "avtomobilskih kirurgi" iz Beneta prerezali tudi nekaj drugih modelov Škoda, na primer Rapida, Fabio, Octavio in Superba..
"Odkrili smo vse glavne elemente varnostne strukture karoserije - zmečkljive cone, ojačitve vrat in okostje potniške kletke, ki jo obrobljajo A-stebrička, B-stebričk,a pragovi in streha avtomobila." Petr Kraus, vodja razvoja varnosti vozil
Vse strožja merila
"Z vsakim novim avtomobilom dvignemo raven njegove pasivne varnosti Zadrževalni sistemi, kakršni so varnostni mehi in varnostni pasovi, pa tudi notranje obloge, sedeži, armaturna plošča - vsi ti elementi postajajo vse bolj odporni na trke."
"Kodiaq je opremljen tudi s številnimi sistemi aktivne varnosti. Vsak je serijsko opremljen s sistemom za samodejno zaviranje, ki zazna oviro pred avtom in samodejno zavre vozilo. Ostali asistenčni sistemi, kakršni so na primer tipalo za zaznavanje avtomobilov v mrtvem kotu, sistem za prepoznavanje utrujenosti voznika in multifunkcijska kamera, ki prepoznava prometne znake, vozniku pomagajo pri vožnji. Avtomobilski razvoj gre na vseh področjih naprej, sledi pa mu tudi zakonodaja. Tudi zato varnostna merila postajajo vse strožja, čemur moramo slediti pri razvoju avtomobilov."
Več o preizkusnih trčenjih EuroNCAP
"Vsi Škodini avtomobili, predstavljeni po letu 2008, so dobili vseh pet zvezdic EuroNCAP. A pred osmimi leti so bila merila za pridobitev zvezdic precej drugačna kot danes. Danes lahko dobi pet zvezdic le avto, ki ima vgrajen sprednji radar, vsaj 50 odstotkov teh avtomobilov, prodanih na trgih EU, pa mora imeti sistem za opozarjanje na nenamerno zapustitev voznega pasu."
"Leta 2014 je imela sprednji radar vgrajena vsaka druga nova Fabia, kar je bilo dovolj za pet zvezdic na preskusnem trku EuroNCAP - danes morajo imeti vgrajen radar prav vsi Kodiaqi. Na strožja merila se moramo odzvati z ustrezno varnostno opremo. Danes so radar in varnostni mehovi pač obvezna oprema vseh avtomobilov".
"Danes so radar in varnostni mehovi obvezna oprema vseh avtomobilov." Petr Kraus, vodja razvoja varnosti vozil
Napredni asistenti
"Glavna naloga asistenčnih sistemov ter elementov aktivne in pasivne varnosti je zmanjšanje posledic vozniških napak in nevarnih situacij ter zaščita potnikov. Razvijalci varnostnih sistemov imamo pred seboj cilj preprečiti nesreče ali vsaj omiliti njihove posledice za potnike v avtu - na primer z zmanjšanjem hitrosti pred trkom. Ta dva cilja (aktivni in pasivni) pa nista vselej strogo ločena. Pri razvoju avtomobilov ju skušamo združiti, tako da sistemi aktivne in pasivne varnosti delujejo skupaj oziroma vzporedno. Najprej delujejo tako, da nesrečo preprečijo, nato pa morajo poskrbeti, da bodo ustrezno obvarovali potnike ob trku."
Kodiaq je seveda serijsko opremljen z najbolj znanimi tovrstnimi sistemi, kakršna sta ABS in ESP, a tudi z bogatim naborom najbolj naprednih varnostnih asistenčnih sistemov, ki jih poznamo že iz Octavie in Superba tretje generacije, kar nekaj teh sistemov pa je bilo najprej predstavljenih prav v novem Kodiaqu. Med te sisteme sodijo:
1) Zaščita pešcev
Ta varnostni sistem je zasnovan za preprečevanje trkov avtomobila v pešce. Pri mestnih hitrostih se vozilo pred pešcem samodejno zaustavi ali pa vsaj dramatično zmanjša hitrost trka v pešca.
2) Zaustavitev pred oviro
Utrazvočna tipala v odbijačih, ki voznika opozarjajo na ovire pri parkiranju, so dobila novo funkcijo - pri hitrostih do 7 km/h voznika z zvočnim in vizualnim signalom opozarjajo na skrito oviro, če se voznik nanje ne odzove, pa samodejno sprožijo zavore in zaustavijo avto pred oviro.
3.) Pogled okoli avta
Širokokotne kamere spredaj, zadaj in v notranjem vzvratnem ogledalu zagotavljajo različne poglede na neposredno okolico avtomobila, sliko pa prikazujejo na velikem zaslonu multimedijske naprave na armaturni plošči. Kamere zagotavljajo 180-stopinjski pogled naprej in 180-stopinjski pogled nazaj, skupaj pa tudi pogled na avto in okolico iz ptičje perspektive, kar precej olajša vožnjo v kaotičnih razmerah na cesti ali po brezpotju."
"Zadnji trend v razvoju asistenčnih in varnostnih sistemov je povezovanje posameznih sistemov za izboljšanje celotne varnostne funkcionalnosti. Nekateri najsodobnejši varnostni in asistenčni sistemi že delujejo tako, da za svoje delovanje združujejo podatke iz različnih tipal in varnostnih sklopov. Takšen primer je na primer združitev prednjega radarja in multifunkcijske kamere."
Petr Kraus dodaja: "Ob asistenčnih sistemih sem odgovoren tudi za razvoj svetlobnih rešitev. Kodiaq je prvi Škodin model, ki ima žaromete zasnovane v polni LED tehniki. V primerjavi s halogenskimi ali ksenonskimi žarometi imajo LED žarometi bistveno boljše optične in svetlobne lastnosti, kar je pomembna izboljšava, saj sta dobra vidljivost in vidnost ključnega pomena za varno vožnjo ponoči".
Karoserija: sofisticirana osnova
"Napredna tipala, kamere in radarji veliko pripomorejo k varnosti tako potnikov v avtu kot tudi drugih udeležencev v prometu, a osnovni varnostni gradnik vendarle predstavlja čvrsta struktura karoserije, ki ustvari varen prostor za potnike v primeru trka. Potniki v avtu so zavarovani z do devetimi varnostnimi mehovi in drugimi elementi zadrževalnega sistema, kakršni so varnostni pasovi, vzglavniki, armaturna plošča, sklop pedal, otroški varnostni sedeži in drugi elementi. Karoserija avtomobila, ki je najpomembnejši varnostni element, je sestavljena iz številnih komponent - za vsak tip avtomobila je ta številka drugačna. V funkcijskem smislu je avtomobilska karoserija razdeljena na dva zmečkljiva dela in varovalno kletko potniškega prostora. Naloga prednjega in zadnjega zmečkljivega dela je, da ob trku nase prevzameta oziroma absorbirata energijo trka, potniška varnostna kletka pa mora ostati nepoškodovana, " pojasnjuje Petr Šimon, vodja karoserije in sestavljenih delov.
Avtomobilska karoserija je zapletena mešanica različnih materialov, ki morajo ob trku zaščititi potnike. »Ob pomoči virtualnih metod načrtovanja, ki so "alfa in omega" našega dela, znamo zasnovati karoserijo avtomobila tako, da kar najbolj učinkovito opravi svojo nalogo. Virtualna orodja uporabljamo predvsem zato, da kar najbolje prepoznamo mesta, kjer lahko optimiziramo maso karoserije. Povedano drugače, vseskozi iščemo in preskušamo, kako bi karoserijo naredili lažjo in hkrati čvrstejšo."
Anatomski model Kodiaqa razkriva del karoserije, ki je narejen iz ojačanega jekla, pa tudi okvir varnostne kletke in sistem za zaščito potnikov. Na prednjem delu karoserije lahko lepo vidimo prednje zmečkljive cone, ki ob trku nase prevzamejo energijo trka in se deformirajo.
"Metodo kalkulacij pri snovanju karoserije uporabljamo že več kot dve desetletji. Najnovejši izračuni so pokazali, da bi bil ob uporabi enakih materialov kot pri Yetiju pred nekaj leti Kodiaq težji za 20 kilogramov. Z uporabo čvrstih jekel smo prihranili pri masi avta. Kakovost jekel bo v prihodnosti še napredovala, a na tem področju ne pričakujemo revolucije. Nekaj potenciala za napredek je še v jeklih, a ta ni več tako velik, kot je bil včasih. Če bomo hoteli dramatično znižati maso avtomobilov prihodnosti, bomo morali poseči po drugačnih materialih. Vprašanje pa je, če bo to stroškovno učinkovito."
"Avtomobilska karoserija je zapletena mešanica različnih materialov, ki morajo ob trku zaščititi potnike. Ob pomoči virtualnih metod načrtovanja, ki so alfa in omega našega dela, znamo zasnovati karoserijo avtomobila tako, da kar najbolj učinkovito opravi svojo nalogo." Petr Šimon, vodja karoserije in sestavljenih delov
Kaj razkrivajo prozorna vrata?
"Z vidika potnika omogočajo avtomobilska vrata vstop v avto in imajo shranjevalno funkcijo. Razvojniki pa morajo v vrata vgraditi še vrsto drugih sistemov in tehnologij - ojačitve, krmilne enote, ključavnice, ročaje, stikala za okna, omejevalnike, zvočnike, vodila kablov in tudi vratne ščitnike, našo najnovejšo inovacijo. Ob strogih ergonomskih zahtevah morajo vrata ponujati tudi praktični prostor - na primer za plastenke in odsevni jopič ali pa za dežnik, kar je ena od značilnih praktičnih rešitev v Škodinih avtomobilih. Vsak od naštetih delov zahteva za vgradnjo in funkcioniranje svoj prostor. Ker se število možnih konfiguracij in opremskih ter funkcionalnih različic vseskozi povečuje, je v avtomobilska vrata vse težje vgraditi vso zahtevano opremo, hkrati pa slediti strogim varnostnim zahtevam. V vratih je kar nekaj mest in točk, kamor zaradi zaščite potnikov ne moremo vgraditi delov opreme," pojasnjuje Patrik Glenda, vodja razvojnega oddelka za vrata in prtljažnik.