Modeli
04.01.2015

Dvojni pogled

Z dvema izkušenima dirkačema smo se pogovarjali o tem, kakšne so pri vožnji razlike med spoloma in kaj pravzaprav sploh pomeni biti dober voznik.

 

 

ALEKS HUMAR

 

42-letnega Idrijčana, aktualnega državnega prvaka v reliju, hitrost in adrenalin zvesto spremljata od leta 1994, ko je v avto-moto športu svojo dirkaško kariero začel kot sovoznik. Štiri leta pozneje se je dirkanja lotil resneje in začel svoj zmagovalni pohod. Na začetku leta 2014 je kot mehanik doživel tudi vztrajnostni reli Dakar.

 

Ali stereotipi držijo?

 

O tem ne morem razsojati. Pri predstavnikih obeh spolov so namreč tako svetle kot temne izjeme. Je pa morda res, da smo moški malo dlje v teh poklicih in si znamo kakšno stvar tudi s tehničnega vidika bolje razložiti.

 

Kakšne so prednosti in slabosti žensk?

 

Težko vprašanje (smeh). Pravijo, da ženske lahko delajo več stvari hkrati - ne vem, ali je to res ali ne, ampak če govorimo o civilnem prometu, bi to lahko bila prednost. Slabost pri tem pa je, da se med vožnjo ukvarjajo tudi z drugimi opravili, namesto da bi se osredotočile na promet.

 

Kaj pa moški?

 

Sam menim, da so moški bolj agresivni in razdražljivi vozniki, v želji po dokazovanju svojega ega pa tako hitro naredijo kakšno neumnost.

 

Kdo je za vas dober voznik?

 

Menim, da se moraš z neko mero občutka za vožnjo že roditi, seveda pa se potem da tudi s kilometrino veliko naučiti.

 

A vsi delamo napake …

 

Pri dirkanju so hitrosti velike, zato so napake lahko še toliko bolj nevarne. In pri tem je račun preprost: ena napaka in zletiš s ceste. Dirkači smo na to pripravljeni. Seveda svoje prinesejo tudi leta izkušenj, razlika med začetkom kariere in danes je namreč očitna, saj se veliko lažje soočam z različnimi nepredvidljivimi situacijami. Vendar je veliko odvisno tudi od zunanjih dejavnikov. Lahko si namreč popolnoma zbran, pa so na primer tehnične težave ali drugačna podlaga tisto, zaradi česar hitro napačno oceniš situacijo. V civilnem prometu pa prav vsak voznik lahko dela napake, ki se zgodijo predvsem zaradi nezbranosti, razdražljivosti in raztresenosti.

 

Kaj izdaja slabega voznika?

 

Slog vožnje - če se pelješ za njim, takoj opaziš, kako se obnaša, reagira, pelje v križiščih ali v zavojih.

 

Zakaj ste začeli dirkati?

 

Moja kariera ni ravno profesionalna, je bolj hobi, tako kot pri večini dirkačev po Sloveniji in Evropi. Sam sem se že pred začetkom dirkaške poti navduševal nad avto-moto športom, saj sem delal kot mehanik. Vsi so tudi že od nekdaj navajeni, da ne zdržim pri miru več kot pet minut, zato prehod na kariero dirkača tako zame kot za mojo družino ni bil velika sprememba.

 

Kako se dirkanje razlikuje od vaše vsakodnevne vožnje?

 

Kot pri vsakem športu moraš biti tudi pri dirkanju tako fizično kot psihično dobro pripravljen, vse stvari pa moraš vzeti z največjo mero resnosti. V civilnem prometu ni nič drugače - če z glavo nisi pri stvari, gre lahko hitro kaj narobe. V civilnem prometu pelješ seveda popolnoma drugače kot na dirki. Prilagodiš se razmeram, medtem ko se pri dirki osredotočiš na to, kako boš čim bolje odpeljal tistih sto kilometrov.

 

 

ASJA ZUPANC

 

Svojo prvo dirko je odpeljala pri šestih letih, in to z gokartom. Zdaj je za volanom že 27 let, zadnjih pet let pa se posveča dirkam v reliju. Čeprav je po poklicu zobotehnica in se je v preteklosti ukvarjala tudi s plesom in gimnastiko, s svojo ljubeznijo do jeklenih konjičkov in dinamične vožnje podira stereotipe o voznicah.

 

Ali stereotipi držijo?

 

Menim, da ne držijo kot pribito. Vendar je pri ženskah res, da se ne zanimajo toliko za to področje, ker jim pač ni enako privlačno kot obisk kozmetičnega salona ali nakupovanje, čeprav je moje mnenje, da bi se tudi ženske lahko začele bolj ukvarjati s tem. Tu mislim predvsem dirkanje: verjetno bi bila stopnja zanimanja višja, če bi imele ženske s tem športom več stika, predvsem pa, če bi imele pri tem podporo staršev, moža ali koga bližnjega. Podobno je pri večini zadev, povezanih z avtomobili - ženskam niso blizu, ker jim niso bile predstavljene na pravi način. Da bi stereotipi lahko izhajali iz tega, sama samo sklepam, saj nisem običajen primer žensk, ki obožujejo kozmetične salone - rada grem tja, ni pa to moja prioriteta.

 

Kakšne so prednosti in slabosti žensk?

 

Zdi se mi, da se ženske na splošno premalo ali sploh ne zanimajo za teme s področja avtomobilizma. Menim pa, da so lahko boljše voznice od moških, ker se jim ni treba dokazovati kot njim. Če imajo smisel za to, so lahko kot voznice tudi zelo dobre.

 

Kaj pa moški?

 

Njihova slabost je predvsem že omenjeno dokazovanje, pogosto pa se zaradi tega tudi precenijo.

 

Kdo je za vas dober voznik?

 

Vsak voznik mora v prvi vrsti dobro poznati svoje vozilo. V podzavesti mora imeti ves čas pripravljen tudi odziv ob morebitni kritični situaciji, pri čemer sta pomembni natančnost in strpnost, saj v prometu ne moremo vedno pričakovati, da bodo vsi udeleženci odreagirali optimalno. Menim, da dobrega voznika izoblikujejo predvsem izkušnje in poseben občutek za te stvari. Predvsem pa vožnja zahteva dobro mero zdrave pameti .A vsi delamo napake …Včasih se tudi dobri vozniki precenijo. Napake so tako pri dobrih kot malce slabših voznikih, razlika je le v tem, da jih je pri prvih manj.

 

Kaj izda slabega voznika?

 

Slab voznik je zame tisti, ki vozi 40 km/h tam, kjer je omejitev 50 km/h. Ni zmeraj hitrost tista, ki ubija, temveč tudi hitrost, ki ovira druge voznike. Ali pa voznik, ki se ne prepriča, če je cesta pri speljevanju prosta. Menim, da je pri tem najpomembnejši faktor neosredotočenost.

 

Zakaj ste začeli dirkati?

 

Za to me je pravzaprav navdušila družina. Oče je bil dirkaški navdušenec, čeprav se sam nikoli ni ukvarjal z dirkanjem. Družina me je zato zmeraj podpirala, na začetku tudi finančno, za kar sem ji še danes hvaležna. Jaz pravim, da je avto-šport kot droga - če bi razmišljala z glavo, sama ne bi vztrajala v tem, saj je potrebnih veliko finančnih sredstev, časa in še česa. Predvsem tudi zato, ker je v Sloveniji težko priti na stopnjo, ki bi si jo želel vsak dirkač.

 

Kako se dirkanje razlikuje od vaše vsakodnevne vožnje?

 

Pri vsakodnevni vožnji sem dinamična voznica. Predvsem pa sem mirna. Saj ne, da me kdaj kaj ne vznemiri, ampak mogoče manj kot koga drugega, ker pač vzamem v zakup, da so na cesti tudi ljudje, ki tja ne sodijo. Željo po hitrosti in adrenalinu pa sprostim na dirki, zato mi kasneje tega ni treba.