Modeli
11.12.2020

Je to dejansko najbolj ugoden električni avto v Sloveniji?

Na slovenske ceste bo kmalu zapeljal ŠKODA ENYAQ iV. Koliko bodo morali njegovi lastniki odšteti za 100 kilometrov vožnje oziroma za polnjenje doma in na javni polnilni infrastrukturi v Sloveniji?

 

 

1.     Polnjenje doma

 

Tako kot pri vseh električnih avtomobilih bo tudi avtomobil ŠKODA ENYAQ iV  najbolj ugodno polniti doma. Seveda bo potrebno pri tem izbrati najbolj ugodnega dobavitelja električne energije glede na vaše okoliščine bivanja in vašo mobilnost. Naš hipotetični lastnik tega električnega SUV-a znamke ŠKODA živi v dvoetažni hiši tlorisa 80 kvadratnih metrov z ogrevanjem na toplotno črpalko. 

 

Ob trifaznem priključku z varovalkami 3x25A, moči 17 kW (obračunska moč 10 kW) znaša povprečna mesečna poraba petčlanske družine, ki živi v tej hiši, 260 kWh po veliki tarifi in 355 kWh po mali tarifi, kar na letni ravni pomeni približno 7380 kWh. Če bi ob tovrstni porabi družina začela uporabljati ENYAQ iV 60 (baterija  58 kWh) in bi se eden izmed staršev - ali oba - dnevno vozil iz okolice Maribora v službo v Ljubljano, bi se mesečni račun za oskrbo z električno energijo povečal za 60 do 100 evrov, odvisno od dobavitelja električne energije. 

 

Pri tovrstni porabi električne energije (razmerje med porabljeno energijo po veliki in mali tarifi) je na slovenskem trgu najbolj ugodna ponudba električne energije družbe E3, paket Napredni. Z njim bi po opisanem scenariju uporabe ob domačem polnjenju strošek električne energije za 100 km vožnje znašal približno 1,2 evra. Če bi avtomobil družina uporabljala na krajših poteh izven avtocestnega omrežja, pa bi se strošek električne energije spustil celo pod 90 centov za 100 kilometrov vožnje.

 

Pri uporabnikih, ki lahko do lastnega parkirnega mesta oziroma garaže potegnejo ločen vir električne energije in bi si postavili lastno polnilnico moči 11 kW, pa bi ob največjem obsegu uporabe električnega avtomobila (250 kilometrov na delovni dan) strošek električne energije za 100 kilometrov vožnje znašal 1,6 evra

 

Če bi na dan prevozili manj kilometrov in bi ob kombiniranju z javno polnilno infrastrukturo zadostovala moč nočnega domačega polnjenja 2 kW, pa bi bilo smotrno model ENYAQ iV polniti v lastni garaži tudi preko preprostejšega in manj zmogljivega priklopa. A je potrebno vedeti, da je ta poleg manjše moči tudi veliko manj prijazen do uporabnika, saj ne zagotavlja takšne ravni udobja kot domača polnilna postaja z vgrajenim kablom, ki ga le priključite v vozilo. Ob tem zmore domača polnilnica večje moči avtomobil hitreje napolniti, ko to narekujejo potrebe in želje. Z domačo polnilnico je tako uporabnik vedno na varni strani. Povsem prazna baterija avtomobila se namreč preko vsakdanje gospodinjske vtičnice polni občutno dlje kot 24 ur. 

 

In v večstanovanjskem objektu? Tu bi se morali v vsakem primeru dogovoriti bodisi za novo merilno mesto, namenjeno polnjenju električnega avtomobila, bodisi za poseben števec, ki bi odčitaval količino porabljene električne energije na mesečni ravni na točno tej vtičnici. Ta delež porabe bi nato uporabnik plačal glede na celoten strošek oskrbe skupnih prostorov. Na žalost so postopki za tovrstno možnost še nedorečeni in je pri tovrstni oskrbi z električno energijo za vožnjo potrebne veliko kreativnosti, predvsem pa potrpežljivosti v odnosih z ostalimi lastniki skupnih prostorov in upravitelji večstanovanjskih stavb. Za novogradnje pa po novi zakonodaji velja, da je potrebno za določen delež parkirnih mest že ob gradnji poskrbeti za predpripravo montaže domačih polnilnic.

 

 

2. Polnjenje na javni polnilni infrastrukturi

 

Pri omrežju polnilnic MOON charge, za katerim stoji Porsche Slovenija, je potrebno upoštevati, da je ugodna tarifa polnjenja veljavna prve tri ure na počasnih in eno uro na hitrih polnilnicah. V tem času bo na klasični, trifazni AC polnilnici ENYAQ iV 60 (58 kWh), na osnovi izkušenj polnjenja električnega avtomobila, izdelanega na osnovi skupne platforme MEB, koncerna Volkswagen, iz polnilnice potegnil okoli 31,5 kWh električne energije, za kar bo potrebno odšteti 4,1 evra.

 

S to količino električne energije, ob upoštevanju izgub ob polnjenju, se bo povsem prazna baterija napolnila, po predvidevanjih, na osnovi dosedanjih izkušnjah s primerljivim avtomobilom, kakšen odstotek nad polovico, kar bo dovolj za povečanje dosega za okoli 150 do 210 kilometrov. Pri tem pa bo strošek za 100 kilometrov vožnje znašal približno 2,8 evra na avtocesti in 2 evra po cestah izven avtocestnega omrežja. Vrednosti veljajo za umirjeno, tekočo vožnjo z največjo hitrostjo 130 km/h oziroma 90 km/h v idealnih vremenskih razmerah.

 

Enak strošek velja tudi za oskrbo z električno energijo na polnilnicah Gremo na elektriko, najbolj razširjeni slovenski storitvi javnega polnjenja - in tudi na teh lahko polnjenje plačate kar s kartico ali aplikacijo storitve MOON charge.

 

Pri javnih polnilnicah sicer ne gre prezreti možnosti zaenkrat še brezplačne oskrbe z električno energijo na polnilnicah AC 22 kW družbe Petrol. Z njihovo kartico elektromobilnosti, za katero je potrebno odšteti 4,6 evra na pol leta, je polnjenje na javnih polnilnicah AC 22 kW, na katerih se ENYAQ iV polni z močjo 11 kW, trenutno še brezplačno. 

 

3. Hitra polnilna infrastruktura

 

Vse bolj pestra ponudba oskrbe z električno energijo za vožnjo pa se v Sloveniji vzpostavlja na področju polnilnic velike moči. Še posebej po tem, ko je oktobra 2020 svojo ponudbo na tem področju pod okriljem omrežja polnilnic MOON charge vzpostavil Porsche Slovenija. Pri tem je potrebno upoštevati, da je cena za DC polnjenje moči 50 kW na polnilnicah MOON Charge oblikovana tako, da se za zagon polnjenja plača evro, nato pa vsaka minuta v prvi uri 0,15 evra. Po preteku prvih 60 minut se strošek na minuto polnjenja poveča na 0,45 evra

 

Zato bo smotrno povsem prazno baterijo polniti na DC polnilnicah MOON charge prvih 60 minut, ko bo strošek znašal le deset evrov, torej dva evra manj kot na DC polnilnicah moči 50 kW v upravljanju družbe Petrol. V tem času se bo doseg avtomobila (prazne baterije ob zagonu polnjenja) povečal na od približno 230 do 325 kilometrov. Manjša navedena vrednost dosega se nanaša na umirjeno avtocestno vožnjo s hitrostjo 130 km/h v idealnih vremenskih razmerah, večja pa na vožnjo izven avtocestnega omrežja z največjo hitrostjo 90 km/h v idealnih vremenskih razmerah.

 

Ob polnjenju na hitri polnilni infrastrukturi MOON charge velja upoštevati, da električni avtomobili koncerna Volkswagen, izdelani na osnovi skupne platforme MEB in z baterijo velikosti 58 kWh v prvi uri, dokler velja ugodna tarifa polnjenja, na polnilnicah z največjo močjo 50 kW napolnijo povsem prazno baterijo do 83-odstotne polnosti, na polnilnicah z močjo 75 kW pa do 90-odstotne polnosti.

 

Glede na to, da bo polnilna infrastruktura MOON Charge v Sloveniji kmalu dopolnjena tudi s polnilnicami do največje moči polnjenja 175 kW, za katere bo veljala enaka tarifa kot za polnilnice DC moči od 30 kW navzgor, bo to omrežje za lastnike modela ENYAQ iV, ko bodo hoteli avtomobil napolniti kar najhitreje, najbolj ugodno.

 

V nekaterih okoliščinah uporabe je sicer možno znižati strošek polnjenja na hitri polnilni infrastrukturi s polnjenjem na polnilnicah DC 50 kW družbe Mol, kjer še velja enotna cena za posamično polnjenje 7,9 evra. Če uporabnik ni omejen časovno, lahko te polnilnice izkoristi za relativno hitro polnjenje, saj se bodo na njih povsem prazne baterije modela ENYAQ iV napolnile v eni uri in 23 minutah. Pri tem bo strošek za vožnjo na sto kilometrov znašal od približno dveh evrov do 2,8 evra. Dlje kot se avtomobil polni na polnilnicah družbe Mol, ugodnejši je strošek polnjenja.

 

Glede na to, da je hitra polnilna infrastruktura idealna za dopolnjevanje baterij z namenom, da se čim prej doseže cilj, na katerem bo ENYAQ iV ob daljšem mirovanju oskrbljen z električno energijo po ugodnejši ceni, vsekakor ni zanemarljivo, da bo v prvih 30 minutah uporabe, ob polnjenju v območju polnosti baterij od nič do 80 odstotkov, ponudba MOON charge v Sloveniji najugodnejša.

 

 

3. Polnilnice v mreži MOON charge postavljajo nova merila

 

Ob izkoriščanju ultra-hitrih polnilnic omrežja Ionity, kjer se nekateri avtomobili polnijo z močmi do 270 kW, bo ENYAQ iV z baterijo velikosti 58 kWh dosegal največjo moč polnjenja 100 kW. Pri tem bo moral uporabnik upoštevati, da bo avto s polno močjo polnil baterije do 34-odstotne polnosti. Če bo baterija povsem prazna, bo to polnost dosegel v približno 19 minutah.

 

To pomeni, da bo uporabnik v Kopru na polnilnicah Ionity povsem prazne baterije napolnil za tekočo avtocestno vožnjo s hitrostjo 130 km/h do Ljubljane v manj kot dvajsetih minutah. Ob tem gre upoštevati, da bo znašal strošek polnjenja (ob ekskluzivni ceni za uporabnike električnih avtomobilov znamke ŠKODA) na polnilnicah Ionity med približno 3,8 in 6,4 evra za 100 kilometrov, ob mesečni naročnini 13,95 evra in ceni električne energije 0,25 evra/kWh ter približno 7,1 do 10 evrov ob mesečni naročnini 7,45 evra in ceni električne energije 0,47 evra/kWh. 

 

To je povsem primerljivo oziroma ugodnejše od stroška za gorivo za primerljive avtomobile na fosilna goriva, za katere ne obstajajo cenejše možnosti polnjenja, kaj šele cenovno posebej ugodno polnjenje preko domačih polnilnic ali celo samooskrba z energentom za vožnjo.

 

Kdor polnilne infrastrukture Ionity ne bo redno uporabljal in se zato ne bo odločil za fiksni strošek mesečne naročnine, s katerim si zagotovi ugodnejšo ceno električne energije, bo zanj strošek vožnje za 100 kilometrov seveda toliko večji. 

 

Ob polnjenju po istih pogojih kot veljajo za vse ostale uporabnike polnilnic Ionity znaša redna cena polnjenja 0,79 evra za kilovatno uro električne energije. Prav zato predstavlja polnilna infrastruktura MOON charge, v kateri dobršen del polnilnic deluje z močjo okoli 70 kW, najmočnejše polnilnice pa naj bi že v kratkem delovale tudi z močjo 175 kW, izjemno ugodno možnost, ki avtomobilom, kot je ENYAQ iV, zagotavlja izjemno ugodno uporabo.

 

V kolikšno pomoč je polnilna infrastruktura MOON charge uporabnikom električnih avtomobilov znamk pod okriljem Porsche Slovenija, odkriva dejstvo, da je hitrih polnilnic v njenem okviru vsaj dvakrat toliko, kolikor jih je slovenska država postavila s pomočjo evropskih sredstev na avtocestni križ. Ob tem stane kilovatna ura električne energije v prvi uri polnjenja, ko ENYAQ iV 60 (58 kWh) napolni svojo povsem prazno baterijo čez 80-odstotkov (največja moč polnjenja 50 kW) oziroma do 98 odstotkov (največja moč polnjenja 100 kW) med 0,17 in 0,20 evra. Za slovenske uporabnike Tesle 3 znaša na primer cena kilovatne ure na ekskluzivno Teslinih polnilnicah 0,26 evra.

 

Zato je povsem jasno, da je z vzpostavitvijo polnilne infrastrukture MOON charge pobudo pri množični elektrifikaciji osebnega motornega prometa v Sloveniji prevzel Porsche Slovenija. Pri tem postavlja povsem nova merila tudi za tiste, za katere naj bi veljalo, da klasično avtomobilsko industrijo izzivajo s ponudbo, ki je nikakor ne zmore doseči, kaj šele preseči.

 

Prav polnilna infrastruktura MOON charge, ta enkratni podporni ekosistem električne mobilnosti, bo modelu ENYAQ iV na slovenskih cestah zagotovil izjemne prednosti pred večino drugih električnih avtomobilov, predvsem pa bo odpravil praktično vse ugovore, ki so jih doslej imeli lastniki klasičnih avtomobilov do avtomobilov brez emisij v vsakdanjem prometu. 

 

To, da bo ta električni avtomobil znamke ŠKODA ob večji in uporabnejši notranjosti za občutno manjšo ceno po številnih kriterijih za električne avtomobile ponujal več kot tisti, ki naj bi klasični avtomobilski industriji na tem področju postavljali merila, pa priča predvsem o tem, da je elektrifikacija osebnega prometa še ena od izjemno pomembnih stopnic rasti vrednosti in žlahtnosti te znamke.

 

 

Kako smo prišli do teh podatkov?

Ker vozilo še ni na voljo, smo si pomagali s testiranjem Volkswagnovega ID.3 z baterijo velikosti 58 kWh. Ta ima namreč enako veliko baterijo kot srednja možnost pri modelu ENYAQ iV 60 (na voljo bosta še različici 50 - baterija 45 kWh - in 80 - baterija 77 kWh). Avtomobila si delita tudi vso ostalo tehnologijo, povezano s polnjenjem, hranjenjem energije in pogonskim sklopom.

Podatke, pridobljene s testiranjem Volkswagna ID.3 v slovenski prometno-energetski stvarnosti, smo za oceno stroška polnjenja in vožnje z modelom ŠKODA ENYAQ iV interpretirali na osnovi praktičnih izkušenj vožnje in polnjenja primerljivih električnih avtomobilov. Pri tem smo upoštevali odstopanja tovarniških podatkov od realnih, pridobljenih v vsakdanjem prometu. Na ta način smo za potrebe izračunov interpretirali tovarniško podane podatke o povprečni porabi na 100 km vožnje po standardih NEDC in WLTP oziroma tovarniško podane vrednosti dosegov Volkswagna ID.3, modela ŠKODA ENYAQ iV in po velikosti z njim primerljivega Volkswagna ID.4. 

V grobem smo podatke o realni porabi električne energije Volkswagna ID.3 v idealnih vremenskih razmerah na slovenskih cestah povečali za pet odstotkov, za kolikor je manjši tovarniško obljubljen doseg ID.4 v primerjavi z dosegom ID.3. Pri izračunu smo upoštevali krivulje moči in količine pretočene električne energije na časovno enoto, izmerjene z Volkswagnom ID.3 1st z baterijo velikosti 58 kWh. Pri tem smo upoštevali količino energije, ki jo ID.3 1st (kar bi moralo veljati tudi za ENYAQ iV in ostale električne avtomobile, izdelane na osnovi skupne platforme koncerna Volkswagen MEB, z zmogljivostjo baterije 58 kWh) v povprečju nameni vožnji od 100-odstotne polnosti do trenutka, ko se na merilniku izpiše vrednost zaloge energije nič odstotkov.

Pri preračunavanju smo upoštevali tudi s testiranjem polnjenja Volkswagna ID.3 1st izmerjene izgube na različnih polnilnicah in pri različnih scenarijih uporabe. Pri vsem tem je potrebno upoštevati, da so v tekstu predstavljene vrednosti izračunane oziroma predvidene za različico ŠKODA ENYAQ iV 60. Za različico iV 50 bo strošek nekoliko manjši, za različico iV 80 pa nekoliko večji.

 

 

Osebna raba službenega vozila zdaj 80 % cenejša, če je električen

Tako kot za vse službene električne avtomobile v osebni rabi velja tudi model ENYAQ iV, da se uporabnikom šteje v mesečno osnovo za dohodnino le petina zneska za avtomobil primerljive vrednosti na fosilna goriva. Ob tem je ta ugodnost izjemna tudi ob primerjavi bonitete za uporabo klasičnega avtomobila na fosilna goriva pol manjše vrednosti od električnega.

Za štiri leta star avtomobil znaša mesečni znesek za davčno osnovo za dohodnino, brez plačanega goriva za vožnjo, več kot za še enkrat dražji povsem nov električni avtomobil, za katerega podjetje uporabniku zagotovi oskrbo z električno energijo! 

V treh tabelah so prikazani zneski bonitet na mesečni ravni za vse tri izhodiščne cene različic modela ENYAQ iV. Za različico 50 znaša izhodiščna cena 34.652 evra, za različico 60 je izhodiščna cena 38.599 evra, za različico 80 pa 45.053 evra. Ne gre spregledati, da lahko ob nakupu električnega avtomobila podjetje v naslednjih petih letih uveljavlja davčno olajšavo na dobiček v višini 40 odstotkov nabavne cene. V primeru modela ENYAQ iV pomeni to za izhodiščne različice 50, 60 in 80 po 13.861 evra, 15.440 evra in 18.023 evra. 

 

Prijavite se na e-novice, s katerimi vas bomo obvestili, ko bodo
modeli ŠKODA iV na voljo za testno vožnjo pri vašem izbranem trgovcu.