Modeli
Meni
22.05.2021

Je to dejansko najbolj ugoden električni avto v Sloveniji?

Na slovenske ceste je zapeljal ŠKODA ENYAQ iV. Koliko bodo morali njegovi lastniki odšteti za 100 kilometrov vožnje oziroma za polnjenje doma in na javni polnilni infrastrukturi v Sloveniji**?

 

**Cene in izračuni veljajo na dan 18.10.2021 in so podvrženi spremembam cen posameznih ponudnikov.

 

 

1.     Polnjenje doma

 

Tako kot vse električne avtomobile je tudi ŠKODA ENYAQ iV najbolj ugodno polniti doma. Seveda je potrebno pri tem izbrati najbolj ugodnega dobavitelja električne energije glede na vaše okoliščine bivanja in mobilnost. Naš hipotetični lastnik tega električnega SUV-a znamke ŠKODA živi v dvoetažni hiši tlorisa 80 kvadratnih metrov z ogrevanjem na toplotno črpalko. 

Ob trifaznem priključku z varovalkami 3 x 25 A, moči 17 kW (obračunska moč 10 kW) znaša povprečna mesečna poraba petčlanske družine, ki živi v tej hiši, 260 kWh po veliki tarifi in 355 kWh po mali tarifi. To na letni ravni pomeni približno 7380 kWh. Če bi ob tovrstni porabi družina začela uporabljati ENYAQ iV 80 (baterija 77 kWh*) in bi se eden izmed staršev - ali oba - dnevno vozil iz okolice Maribora v službo v Ljubljano, bi se mesečni račun za oskrbo z električno energijo povečal za 80 do 120 evrov, odvisno od dobavitelja električne energije. 

Pri tovrstni porabi električne energije (razmerje med porabljeno energijo po veliki in mali tarifi) je na slovenskem trgu najbolj ugodna ponudba električne energije družbe E3, paket Napredni. Z njim bi po opisanem scenariju uporabe ob domačem polnjenju strošek električne energije za 100 kilometrov vožnje znašal med 1,5 in 1,6 evra. Če bi avtomobil družina uporabljala v prevladujočem deležu izven avtocestnega omrežja, pa bi se strošek električne energije ustalil pri okoli 1,2 evra za 100 kilometrov vožnje.

Če bi na dan prevozili manj kilometrov in bi ob kombiniranju z javno polnilno infrastrukturo zadostovala moč nočnega domačega polnjenja 2 kW, pa bi bilo smotrno model ENYAQ iV polniti v lastni garaži tudi preko preprostejšega in manj zmogljivega priklopa. A je potrebno vedeti, da je ta poleg manjše moči tudi manj prijazen do uporabnika, saj ne zagotavlja takšne ravni udobja kot domača polnilna postaja z vgrajenim kablom, ki ga le priključite v vozilo. Ob tem zmore domača polnilnica večje moči avtomobil hitreje napolniti, ko to narekujejo potrebe in želje. Domača polnilnica pa zmore tudi usklajevati potrebe po električni energiji med polnjenjem električnega avtomobila z ostalimi električnimi napravami, da nikoli ne pride do preobremenitve. Z domačo polnilnico je tako uporabnik vedno na varni strani. Nenazadnje bi se preko vsakdanje gospodinjske vtičnice električni avtomobil polnil dan ali dva!

 

 

In v večstanovanjskem objektu? 

Tu bi se morali v vsakem primeru dogovoriti bodisi za novo merilno mesto, namenjeno polnjenju električnega avtomobila, bodisi za poseben števec, ki bi odčitaval količino porabljene električne energije na mesečni ravni na točno tej vtičnici. Ta delež porabe bi nato uporabnik plačal glede na celoten strošek oskrbe skupnih prostorov. Na žalost so postopki za tovrstno možnost še nedorečeni in je pri tovrstni oskrbi z električno energijo za vožnjo potrebne veliko kreativnosti, predvsem pa potrpežljivosti v odnosih z ostalimi lastniki skupnih prostorov in upravitelji večstanovanjskih stavb. Za novogradnje pa po novi zakonodaji velja, da je potrebno za določen delež parkirnih mest že ob gradnji poskrbeti za predpripravo montaže domačih polnilnic. 

Pri uporabnikih, ki lahko do lastnega parkirnega mesta oziroma garaže potegnejo ločen vir električne energije in bi si postavili lastno polnilnico moči 11 kW, pa bi ob velikem obsegu uporabe električnega avtomobila (260 kilometrov na delovni dan oziroma povratna pot med Mariborom in Ljubljano) strošek električne energije za 100 kilometrov vožnje znašal med 1,8 in 1,9 evra.  

 

 

2. Polnjenje na javni polnilni infrastrukturi

 

ŠKODA sodi med tiste proizvajalce, ki uporabnikom svojih električnih avtomobilov zagotavljajo najnaprednejši oziroma najboljši in finančno najugodnejši ekosistem elektromobilnosti. Še posebej velja to za Slovenijo, kjer so ugodnosti kartice in aplikacije Powerpass nadgrajene s storitvijo MOON charge. Za uporabnike kartice oziroma aplikacije polnjenja Powerpass namreč velja na polnilni infrastrukturi MOON charge in Gremo na elektriko drugačen način obračunavanja kot za splošne uporabnike. 

Tako na polnilnicah MOON charge večje moči (75 kW) v območju polnjenja z največjo močjo (različica ENYAQ iV 80, polnost baterije od 0 do 61 odstotkov) kilovatna ura električne energije uporabnika modela ŠKODA ENYAQ iV 80 stane približno 15 centov, kar je polovični znesek stroška kilovatne ure električne energije na lastnem hitrem polnilnem omrežju znamke Tesla. 

 

V Sloveniji merila na področju električne mobilnosti postavlja znamka ŠKODA z modelom ENYAQ iV, storitvijo polnjenja Powerpass in ostalimi elementi celostne ponudbe za uporabnike električnih avtomobilov, še posebej v povezavi s storitvijo polnjenja in drugih energetskih rešitev znamke MOON pod okriljem Porsche Slovenija. 

 

Če bi uporabnik storitve Powerpass polnil avtomobil ponoči, ko ne velja časovna omejitev ugodne tarife na tri ure, na javni polnilni infrastrukturi Gremo na elektriko, bi povsem prazno baterijo napolnil v približno osmih urah. V tem primeru bi ga električna energija za 100 kilometrov na povratni vožnji med Ljubljano in Mariborom stalo 5,2 evra. Če pa pot vodi predvsem po regionalni cesti, znaša strošek 4,2 evra na 100 kilometrov. 

Enaki zneski veljajo tudi za polnjenje na polnilnicah AC moči 11 kW polnilne infrastrukture MOON charge. Na njej lahko lastniki ŠKODA ENYAQ iV s kartico Powerpass in paketom DC polnijo po posebej ugodnih tarifah, tako da jih prevladujoča vožnja po regionalnih cestah stane 2,9 evra na 100 kilometrov, ob prevladujoči vožnji po avtocesti z največjo hitrostjo 130 km/h pa 3,9 evra.

 

 

 

 

3. Hitro in rapidno polnjenje

Ob polnjenju na hitrih polnilnicah na slovenskem avtocestnem križu v upravljanju družbe Petrol je potrebno upoštevati, da sodi ta možnost med dražje in jo je smotrno uporabljati predvsem za dopolnitev praznih baterij do tolikšne mere, da lahko pridemo do cilja, kjer se bodo baterije električnega avtomobila napolnile občutno ceneje, a seveda v daljšem časovnem obdobju. 

Kakor koli že, potrebno je upoštevati, da znaša strošek vožnje ob polnjenju na hitrih polnilnicah v upravljanju družbe Petrol v času ugodne tarife (prva ura polnjenja) približno 9 evrov na 100 kilometrov ob prevladujoči avtocestni vožnji, oziroma 6,7 evra na regionalnih cestah.

Ob polnjenju na DC polnilnicah moči 50 kW MOON charge pa znašata stroška 8,10 oziroma 6,25 evra na 100 kilometrov. Ker je storitev polnjenja s kartico POWERPASS na polnilnicah MOON charge obračunana po času, se avtomobil z njo toliko bolj splača polniti na DC polnilnicah večje moči. Na MOON charge DC  polnilnicah moči 75 kW stane 100 kilometrov vožnje pretežno po avtocestah lastnike modela ŠKODA ENYAQ iV 4 evre, po pretežno regionalnih cestah pa 3 evre.

S kartico POWERPASS s paketom DC package je zelo ugodno polnjenje tudi na rapidnih polnilnicah Ionity z močjo 130 kW (največja moč polnjenja ŠKODA ENYAQ 80 na DC polnilnicah), saj stane lastnike vozil ŠKODA kilovatna ura električne energije namesto 79 centov le 30 centov. Tako stane električna energija na rapidnih polnilnicah s to ponudbo 5,9 evra za 100 kilometrov vožnje po večinoma regionalnih cestah in 7,7 evra za prevladujočo vožnjo po avtocestah.

Pri tem ne gre spregledati, da se povsem prazna baterija ŠKODA ENYAQ iV na polnilnicah Ionity v Kopru za avtocestno vožnjo do Ljubljane napolni v manj kot petnajstih minutah - torej v primerljivem času oskrbe klasičnega avtomobila z gorivom. Tako je vožnja z električnim avtomobilom neprimerljivo ugodnejša od vožnje s klasičnim športnim terencem primerljive velikosti kot ŠKODA ENYAQ iV.

Ko bo polnilna infrastruktura MOON charge dopolnjena s polnilnicami največje moči 130 kW, bo ob dejstvu, da se s storitvijo POWERPASS polnjenje obračunava po času, 100 kilometrov vožnje pretežno po regionalni cesti  s paketom storitve DC package stalo 1,7 evra, pretežno po avtocesti pa 2,3 evra.

 

 

3. Izjemni prihranki

In kakšen je strošek za gorivo oziroma energijo za povratno vožnjo vsak delovnik med Mariborom in Ljubljano za primerljivo velik dizelski SUV glede na električni ENYAQ iV 80, ki ga lahko uporabnik doma oskrbi z najugodnejšo električno energijo? 

Lastniku električnega modela ENYAQ iV se mesečni račun za električno energijo poveča za približno osemdeset evrov. Na letni ravni torej znaša strošek za vožnjo z električnim avtomobilov v 235 delovnih dnevih iz Maribora v službo v Ljubljano približno 960 evrov. 

Če bi se vozil s primerljivim dizelskim SUV-om, pa bi strošek za dizelsko gorivo znašal vsaj 6.100 evrov na leto. V petih letih znaša tako prihranek z modelom ŠKODA ENYAQ iV 80 približno 30.000 evrov samo za energijo za vožnjo, tudi če se avtomobil občasno napolni na hitrih javnih polnilnicah. Prihranek za energijo za vožnjo pa je le eden izmed številnih prihrankov, ki so jih deležni uporabniki električnih avtomobilov. Ob tem se je potrebno zavedati, da se bo ob draženju energentov razlika med vožnjo z električno energijo ali fosilnimi gorivi ohranjala tudi v bodoče oziroma se bo še nekaj časa povečevala.

 

 

 

Izjemen tudi ŠKODA ENYAQ iV 60 

V slovensko prometno-energetsko stvarnost smo se zapeljali z različico ENYAQ iV 80. Za ENYAQ iV 60, različico z baterijo velikosti 58 kWh, zapisane vrednosti stroška vožnje na 100 kilometrov sicer načeloma veljajo, a jih gre v določenih okoliščinah uporabe celo zmanjšati. Po drugi strani pa je potrebno upoštevati, da se manjša baterija polni v drugačnih časovnih okvirih, na polnilnicah Ionity pa le z močjo 100 kW.  Z manjšo baterijo je nekoliko manjši tudi doseg z enim polnjenjem, kar nekoliko spremeni izračun celostnih stroškov uporabe, a so ti ob večjem obsegu uporabe vsekakor neprimerljivo ugodnejši od stroškov uporabe primerljivega avtomobila na fosilna goriva.

Zato bo vsega tega, kar smo zapisali za model ENYAQ iV 80 in uporabnika, ki na delovni dan prevozi 260 km (povratna pot med Mariborom in Ljubljano), deležen tudi uporabnik različice 60, če jo bo vsakodnevno uporabljal na povratni poti med Celjem, Novim mestom ali Postojno in Ljubljano, ne da bi mu bilo treba zraven razmišljati o dosegu in vsem ostalem, kar uporabnika bega pred začetkom vožnje izključno na električno energijo.

 

 

 

Vozite službeni avto? Če ga vi ali vaši zaposleni uporabljate tudi v zasebne namene, potem berite dalje. Boniteta za električni službeni avto namreč znaša le petino zneska za klasičnega z enako ceno, na voljo je subvencija, vaše podjetje pa lahko uveljavlja olajšavo na dobiček. 


Tako kot za vse službene električne avtomobile v osebni rabi velja tudi model ENYAQ iV, da se uporabnikom šteje v mesečno osnovo za dohodnino le petina zneska za avtomobil primerljive vrednosti na fosilna goriva. Ob tem je ta ugodnost izjemna tudi ob primerjavi bonitete za uporabo klasičnega avtomobila na fosilna goriva pol manjše vrednosti od električnega.

Za štiri leta star avtomobil znaša mesečni znesek za davčno osnovo za dohodnino, brez plačanega goriva za vožnjo, več kot za še enkrat dražji povsem nov električni avtomobil, za katerega podjetje uporabniku zagotovi oskrbo z električno energijo! 

Kdor službeni ŠKODA ENYAQ iV 60 uporablja tudi za osebne namene, se mu bo prvo leto v davčno osnovo za dohodnino štel enak mesečni znesek 119,38 evra, kot če bi za osebne namene vozil službeni avtomobil vrednosti 7959 evrov. Za osebni avtomobil z motorjem na notranje zgorevanje enake vrednosti kot ŠKODA ENYAQ iV 60 pa bi znašal mesečni znesek bonitete na začetku uporabe 598,90 evra

Za električni avto se mesečna davčna osnova za dohodnino odmeri na osnovi 0,3 odstotka (oziroma 0,375 odstotka, če podjetje zaposlenemu plača energijo za vožnjo) vrednosti novega avtomobila (prvo leto), za klasični avto pa na osnovi 1,5 odstotka (1,875 odstotka s plačanim gorivom). Za avtomobil z motorjem na notranje zgorevanje je torej mesečna boniteta petkrat večja od bonitete za uporabo električnega avtomobila enake vrednosti.

 

Mesečni znesek za boniteto ob osebni rabi službenega vozila ŠKODA ENYAQ iV 60: 119,38 evra.

Mesečni znesek za boniteto za osebno rabo avtomobila z motorjem na notranje zgorevanje enake vrednosti: 598,90 evra.

Razlika v davčni osnovi za dohodnino v prvem letu uporabe: 5754,24 evra


V tabelah spodaj so prikazani zneski bonitet na mesečni ravni za izhodiščno ceno obeh različic modela ENYAQ iV, ki sta v prodaji v Sloveniji. Za različico 60 znaša izhodiščna cena 39.793 evra, za različico 80 pa 46.252 evra (cene in iz njih izhajajoči zneski veljajo na dan 21. maj 2021, aktualne lahko vedno preverite v ceniku tukaj).

Ne gre spregledati, da lahko ob nakupu električnega avtomobila podjetje v naslednjih petih letih uveljavlja davčno olajšavo na dobiček v višini 40 odstotkov nabavne cene. V primeru modela ENYAQ iV pomeni to za izhodiščni različici 60 in 80 znesek v višini 15.917,2 oziroma 18.500,8 evra.

In kakšen je letni znesek bonitete za osebno rabo v obeh primerih?

ENYAQ iV 60

ENYAQ iV 80

 

 

*Razpoložljivost največje moči je lahko omejena. Količina moči, ki je razpoložljiva v posameznih voznih situacijah, je odvisna od različnih dejavnikov, kot so temperatura okolice in nivo napolnjenosti ali dejanska starost visokonapetostne baterije.