Modeli
Meni
22.05.2021

Je to dejansko najbolj ugoden električni avto v Sloveniji?

Na slovenske ceste je zapeljal ŠKODA ENYAQ iV. Koliko bodo morali njegovi lastniki odšteti za 100 kilometrov vožnje oziroma za polnjenje doma in na javni polnilni infrastrukturi v Sloveniji**?

 

**Cene in izračuni veljajo na dan 1.6.2021 in so podvrženi spremembam cen posameznih ponudnikov.

 

 

1.     Polnjenje doma

 

Tako kot vse električne avtomobile bo tudi ŠKODA ENYAQ iV najbolj ugodno polniti doma. Seveda bo potrebno pri tem izbrati najbolj ugodnega dobavitelja električne energije glede na vaše okoliščine bivanja in vašo mobilnost. Naš hipotetični lastnik tega električnega SUV-a znamke ŠKODA živi v dvoetažni hiši tlorisa 80 kvadratnih metrov z ogrevanjem na toplotno črpalko. 

Ob trifaznem priključku z varovalkami 3 x 25 A, moči 17 kW (obračunska moč 10 kW) znaša povprečna mesečna poraba petčlanske družine, ki živi v tej hiši, 260 kWh po veliki tarifi in 355 kWh po mali tarifi. To na letni ravni pomeni približno 7380 kWh. Če bi ob tovrstni porabi družina začela uporabljati ENYAQ iV 80 (baterija 77 kWh*) in bi se eden izmed staršev - ali oba - dnevno vozil iz okolice Maribora v službo v Ljubljano, bi se mesečni račun za oskrbo z električno energijo povečal za 80 do 120 evrov, odvisno od dobavitelja električne energije. 

Pri tovrstni porabi električne energije (razmerje med porabljeno energijo po veliki in mali tarifi) je na slovenskem trgu najbolj ugodna ponudba električne energije družbe E3, paket Napredni. Z njim bi po opisanem scenariju uporabe ob domačem polnjenju strošek električne energije za 100 km vožnje znašal med 1,5 in 1,6 evra. Če bi avtomobil družina uporabljala na krajših poteh izven avtocestnega omrežja, pa bi se strošek električne energije ustalil okoli 1,2 evra za 100 kilometrov vožnje.

Če bi na dan prevozili manj kilometrov in bi ob kombiniranju z javno polnilno infrastrukturo zadostovala moč nočnega domačega polnjenja 2 kW, pa bi bilo smotrno model ENYAQ iV polniti v lastni garaži tudi preko preprostejšega in manj zmogljivega priklopa. A je potrebno vedeti, da je ta poleg manjše moči tudi veliko manj prijazen do uporabnika, saj ne zagotavlja takšne ravni udobja kot domača polnilna postaja z vgrajenim kablom, ki ga le priključite v vozilo. Ob tem zmore domača polnilnica večje moči avtomobil hitreje napolniti, ko to narekujejo potrebe in želje. Domača polnilnica pa zmore tudi usklajevati potrebe po električni energiji med polnjenjem električnega avtomobila z ostalimi električnimi napravami, da nikoli ne pride do preobremenitve. Z domačo polnilnico je tako uporabnik vedno na varni strani. Nenazadnje se bi preko vsakdanje gospodinjske vtičnice električni avtomobil polnil dan ali dva!

 

 

 

In v večstanovanjskem objektu? 

Tu bi se morali v vsakem primeru dogovoriti bodisi za novo merilno mesto, namenjeno polnjenju električnega avtomobila, bodisi za poseben števec, ki bi odčitaval količino porabljene električne energije na mesečni ravni na točno tej vtičnici. Ta delež porabe bi nato uporabnik plačal glede na celoten strošek oskrbe skupnih prostorov. Na žalost so postopki za tovrstno možnost še nedorečeni in je pri tovrstni oskrbi z električno energijo za vožnjo potrebne veliko kreativnosti, predvsem pa potrpežljivosti v odnosih z ostalimi lastniki skupnih prostorov in upravitelji večstanovanjskih stavb. Za novogradnje pa po novi zakonodaji velja, da je potrebno za določen delež parkirnih mest že ob gradnji poskrbeti za predpripravo montaže domačih polnilnic. 

Pri uporabnikih, ki lahko do lastnega parkirnega mesta oziroma garaže potegnejo ločen vir električne energije in bi si postavili lastno polnilnico moči 11 kW, pa bi ob velikem obsegu uporabe električnega avtomobila (260 kilometrov na delovni dan, oziroma povratna pot med Mariborom in Ljubljano) strošek električne energije za 100 kilometrov vožnje znašal med 1,8 in 1,9 evra. 

 

 

2. Polnjenje na javni polnilni infrastrukturi

 

ŠKODA sodi med tiste proizvajalce, ki uporabnikom svojih električnih avtomobilov zagotavljajo najnaprednejši oziroma najboljši in finančno najugodnejši ekosistem elektromobilnosti. Še posebej velja to za Slovenijo, kjer so ugodnosti kartice in aplikacije My ŠKODA Powerpass nadgrajene s storitvijo MOON chargeZa uporabnike kartice oziroma aplikacije polnjenja My ŠKODAa Powerpass namreč velja na polnilni infrastrukturi MOON charge in Gremo na elektriko drugačen način obračunavanja kot za splošne uporabnike. 

Tako na polnilnicah MOON charge večje moči (75 kW) v območju polnjenja z največjo močjo (različica ENYAQ iV 80, polnost baterije od 0 do 61 odstotkov) kilovatna ura električne energije uporabnika modela ŠKODA ENYAQ iV stane 80 približno 15 centov, kar je polovični znesek stroška kilovatne ure električne energije na lastnem hitrem polnilnem omrežju znamke Tesla. 

 

V Sloveniji merila na področju električne mobilnosti postavlja znamka ŠKODA z modelom ENYAQ iV, storitvijo polnjenja My ŠKODA Powerpass in ostalimi elementi celostne ponudbe za uporabnike električnih avtomobilov, še posebej v povezavi s storitvijo polnjenja in drugih energetskih rešitev znamke MOON pod okriljem Porsche Slovenija. Vendar je potrebno upoštevati, da bo do popolne povezljivosti storitve My ŠKODA Powerpass in storitve MOON charge prišlo postopoma. V storitev My ŠKODA Powerpass bodo namreč v bližnji prihodnosti v Sloveniji dokončno vključene vse polnilnice MOON charge.

 

Če bi uporabnik storitve My ŠKODA Powerpass v šestih urah do 100-odstotne polnosti napolnil baterijo modela ENYAQ iV za povratno vožnjo med Ljubljano in Mariborom z največjo dovoljeno hitrostjo 130 km/h v običajnih vremenskih razmerah na polnilnicah Gremo na elektriko, bi za to odštel 10,8 evra. Sto kilometrov vožnje bi ga torej stalo približno 4,2 evra. Če bi električno energijo za to pot prevzel z nočnim polnjenjem in ob polni registraciji na AC polnilnicah družbe Petrol, pa bi moral odšteti za polnjenje 16,7 evra, kar pomeni, da bi strošek za 100 kilometrov vožnje znašal 6,4 evra. 

 

 

 

3. Hitro in rapidno polnjenje

Ob polnjenju na hitrih polnilnicah na slovenskem avtocestnem križu v upravljanju družbe Petrol je potrebno upoštevati, da sodi ta možnost med dražje in jo je smotrno uporabljati predvsem za dopolnitev praznih baterij do tolikšne mere, da lahko pridemo do cilja, kjer se bodo baterije električnega avtomobila napolnile občutno ceneje, seveda v daljšem časovnem obdobju. Kakor koli že, potrebno je upoštevati, da znaša strošek vožnje ob polnjenju na hitrih polnilnicah v upravljanju družbe Petrol v času ugodne tarife (prva ura polnjenja) približno 10 evrov na 100 kilometrov.

Pri tem ne gre spregledati, da imajo lastniki modela ŠKODA ENYAQ iV na voljo dodatno, ugodnejšo in učinkovitejšo možnost polnjenja svojega avtomobila na hitrih polnilnicah Ionity. S storitvijo My Škoda Powerpass stane namreč kilovatna ura električne energije na polnilnicah Ionity 30 centov. Ob največji moči polnjenja 130 kW se na primer v prazne baterije modela ENYAQ iV 80 na polnilnici Ionity v Kopru v 15 minutah »pretoči« približno 32 kWh električne energije, kar je več kot dovolj za umirjeno, tekočo vožnjo s hitrostjo 130 km/h do Ljubljane. 

Tako stane polnjenje na polnilnici Ionity, ki zagotavlja primerljiv čas oskrbe z energentom kot oskrba avtomobila s fosilnim gorivom, med devet in deset evrov za sto kilometrov vožnje. To pa je povsem primerljivo oziroma ugodneje kot oskrba primerljivo velikega SUV-a z dizelskim gorivom za vožnjo od Kopra do Ljubljane.

 

 

3. Izjemni prihranki

In kakšen je strošek za gorivo oziroma energijo za povratno vožnjo vsak delovnik med Mariborom in Ljubljano za primerljivo velik dizelski SUV glede na električni ENYAQ iV 80, ki ga lahko uporabnik doma oskrbi z najugodnejšo električno energijo? 

Lastniku električnega modela ENYAQ iV se mesečni račun za električno energijo poveča za približno osemdeset evrov. Na letni ravni torej znaša strošek za vožnjo z električnim avtomobilov v 235 delovnih dnevih iz Maribora v službo v Ljubljano približno 960 evrov

Če bi se vozil s primerljivim dizelskim SUV-om, pa bi strošek za dizelsko gorivo znašal 5730 evrov na leto. V petih letih znaša tako prihranek z modelom ŠKODA ENYAQ iV 80 občutno več kot 20.000 evrov, samo za energijo za vožnjo, tudi če se avtomobil občasno napolni na hitrih javnih polnilnicah. Prihranek za energijo za vožnjo pa je le eden izmed številnih prihrankov, ki so jih deležni uporabniki električnih avtomobilov.

To, da ŠKODA ENYAQ iV 80 ob večji in uporabnejši notranjosti za občutno manjšo ceno po številnih kriterijih za električne avtomobile ponuja več kot tisti, ki naj bi klasični avtomobilski industriji na tem področju postavljali merila, pa priča predvsem o tem, da je elektrifikacija osebnega prometa ena ključnih prioritet znamke ŠKODA.

Z vzpostavitvijo polnilne infrastrukture MOON charge je poleg tega pobudo pri množični elektrifikaciji osebnega motornega prometa v Sloveniji prevzel uvoznik vozil znamke ŠKODA, Porsche Slovenija.  Tako za MOON charge kot druga omrežja pa veljajo posebne tarife storitve My ŠKODA Powerpass.

Zaradi vsega naštetega ŠKODA ENYAQ iV 80 ni le izjemen električni avtomobil - glede na merila, ki jih postavljajo slovenski kupci avtomobilov, morda celo najboljši, marveč po številnih kriterijih, od uporabnosti dalje, celo najboljši SUV v svojem velikostnem razredu (ne glede na energent).

 

 

 

Izjemen tudi ŠKODA ENYAQ iV 60 

V slovensko prometno-energetsko stvarnost smo se zapeljali z različico ENYAQ iV 80. Za ENYAQ iV 60, različico z baterijo velikosti 58 kWh, zapisane vrednosti stroška vožnje na 100 kilometrov sicer načeloma veljajo, a jih gre v določenih okoliščinah uporabe celo zmanjšati. Po drugi strani pa je potrebno upoštevati, da se manjša baterija polni v drugačnih časovnih okvirih, na polnilnicah Ionity pa le z močjo 100 kW.  Z manjšo baterijo je nekoliko manjši tudi doseg z enim polnjenjem, kar nekoliko spremeni izračun celostnih stroškov uporabe, a so ti ob večjem obsegu uporabe vsekakor neprimerljivo ugodnejši od stroškov uporabe primerljivega avtomobila na fosilna goriva.

Zato bo vsega tega, kar smo zapisali za model ENYAQ iV 80 in uporabnika, ki na delovni dan prevozi 260 km (povratna pot med Mariborom in Ljubljano), deležen tudi uporabnik različice 60, če jo bo vsakodnevno uporabljal na povratni poti med Celjem, Novim mestom ali Postojno in Ljubljano, ne da bi mu bilo treba zraven razmišljati o dosegu in vsem ostalem, kar uporabnika bega pred začetkom vožnje izključno na električno energijo.

 

 

 

Vozite službeni avto? Če ga vi ali vaši zaposleni uporabljate tudi v zasebne namene, potem berite dalje. Boniteta za električni službeni avto namreč znaša le petino zneska za klasičnega z enako ceno, na voljo je subvencija, vaše podjetje pa lahko uveljavlja olajšavo na dobiček. 


Tako kot za vse službene električne avtomobile v osebni rabi velja tudi model ENYAQ iV, da se uporabnikom šteje v mesečno osnovo za dohodnino le petina zneska za avtomobil primerljive vrednosti na fosilna goriva. Ob tem je ta ugodnost izjemna tudi ob primerjavi bonitete za uporabo klasičnega avtomobila na fosilna goriva pol manjše vrednosti od električnega.

Za štiri leta star avtomobil znaša mesečni znesek za davčno osnovo za dohodnino, brez plačanega goriva za vožnjo, več kot za še enkrat dražji povsem nov električni avtomobil, za katerega podjetje uporabniku zagotovi oskrbo z električno energijo! 

Kdor službeni ŠKODA ENYAQ iV 60 uporablja tudi za osebne namene, se mu bo prvo leto v davčno osnovo za dohodnino štel enak mesečni znesek 119,38 evra, kot če bi za osebne namene vozil službeni avtomobil vrednosti 7959 evrov. Za osebni avtomobil z motorjem na notranje zgorevanje enake vrednosti kot ŠKODA ENYAQ iV 60 pa bi znašal mesečni znesek bonitete na začetku uporabe 598,90 evra

Za električni avto se mesečna davčna osnova za dohodnino odmeri na osnovi 0,3 odstotka (oziroma 0,375 odstotka, če podjetje zaposlenemu plača energijo za vožnjo) vrednosti novega avtomobila (prvo leto), za klasični avto pa na osnovi 1,5 odstotka (1,875 odstotka s plačanim gorivom). Za avtomobil z motorjem na notranje zgorevanje je torej mesečna boniteta petkrat večja od bonitete za uporabo električnega avtomobila enake vrednosti.

 

Mesečni znesek za boniteto ob osebni rabi službenega vozila ŠKODA ENYAQ iV 60: 119,38 evra.

Mesečni znesek za boniteto za osebno rabo avtomobila z motorjem na notranje zgorevanje enake vrednosti: 598,90 evra.

Razlika v davčni osnovi za dohodnino v prvem letu uporabe: 5754,24 evra


V tabelah spodaj so prikazani zneski bonitet na mesečni ravni za izhodiščno ceno obeh različic modela ENYAQ iV, ki sta v prodaji v Sloveniji. Za različico 60 znaša izhodiščna cena 39.793 evra, za različico 80 pa 46.252 evra (cene in iz njih izhajajoči zneski veljajo na dan 21. maj 2021, aktualne lahko vedno preverite v ceniku tukaj).

Ne gre spregledati, da lahko ob nakupu električnega avtomobila podjetje v naslednjih petih letih uveljavlja davčno olajšavo na dobiček v višini 40 odstotkov nabavne cene. V primeru modela ENYAQ iV pomeni to za izhodiščni različici 60 in 80 znesek v višini 15.917,2 oziroma 18.500,8 evra.

In kakšen je letni znesek bonitete za osebno rabo v obeh primerih?

ENYAQ iV 60

ENYAQ iV 80

 

 

*Razpoložljivost največje moči je lahko omejena. Količina moči, ki je razpoložljiva v posameznih voznih situacijah, je odvisna od različnih dejavnikov, kot so temperatura okolice in nivo napolnjenosti ali dejanska starost visokonapetostne baterije.