Modeli
Meni
14.05.2021

Pazi, da se ti ne zgodi tole - in še kaj drugega

Raztresenost je nekaj, kar imamo skupnega vozniki, kolesarji in pešci. In ravno zato, ker nismo pozorni na dogajanje na cesti, pride do številnih prometnih nesreč. Kako bi se morali obnašati v prometu in kako nam lahko pri tem pomaga sodobna tehnologija?

 

 

Žalostno dejstvo je, da si dajejo vozniki med vožnjo opravka z marsičem. Uporabljajo telefon, ne da bi si pri tem pomagali s prostoročno napravo, pošiljajo sporočila, preverjajo Facebook, Tiktok, Instagram, brskajo po torbici in iščejo šminko, božajo psa, malicajo, občudujejo pokrajino ... Stvari, ki nam lahko ukradejo pozornost, je ogromno, še posebno dandanes, v času sodobnih komunikacijskih čudes.

Toda krivi niso samo vozniki: tudi kolesarji imajo med vožnjo v ušesih slušalke ali pa svoje kolo obtežijo s težkimi torbami ali kolesarijo in za sabo vlečejo voziček z otrokom. Pešci pa dandanes strmijo v svoj telefon, kar je pri prečkanju ceste še posebej problematično. Poglejmo, kako lahko priskočijo na pomoč asistenčni sistemi.

 

 

Tudi kolesarji morajo predvidevati

Preden vas vreme zvabi na dve kolesi, ne pozabite, da ni le kolo tisto, ki si po zimskem spanju zasluži čiščenje in osvežitev. Na kaj torej nikar ne pozabite?

1.     Poslušajte svoje telo

Preden se odpravite na kolesarjenje, je dobro raztegniti mišice in vezi. Začnite počasi in naj se telo ogreje. Pozorni bodite na to, kako se počutite, in se naučite zaznati, kdaj je vaše telo utrujeno in potrebujete premor. Ta trenutek se lahko pogosto pojavi ravno takrat, ko se vam zazdi, da ste spet postali kralj ceste  - še posebej pa to drži za gorsko kolesarjenje ali razkazovanje svojih veščin v kolesarskem parku.  Potruditi bi se torej morali razviti lastni ekvivalent asistenčnega sistema, ki ga najdemo v avtomobilih. »Tudi če se voznik usede za volan spočit in svež, se lahko čez nekaj časa pojavi utrujenost. Na to je pripravljen asistenčni sistem, ki vozniku sporoči, kdaj je pravi čas, da se ustavi in odpočije. Če se voznik neha odzivati in senzorji avtomobila zaznajo, da postaja vožnja nepredvidljiva, ga skuša sistem vzdramiti ali pa avtomobil celo zaustavi,« pove Robert Šťastný iz ekipe za varnost v prometu pri znamki ŠKODA. 

 

Ne bodite lutka!
Tri testne lutke smo postavili v vlogo kaskaderjev v nekaterih zelo pogostih in zelo nevarnih situacijah. Ne delajte enakih neumnih napak in ne končajte kot eden izmed njih!

Simulirali smo izid in presenetljivo silo trkov, do katerih bi lahko prišlo, če bi nič hudega sluteči kolesar (v našem primeru torej lutka) med precej pogosto videnem početjem (telefoniranje, poslušanje glasbe ... med vožnjo) pri svoji običajni hitrosti pred sabo naletel na oviro.

Precej grdo je videti. Zato ne pozabite: vaše oči morajo biti ves čas na cesti, vaš um pa spočit, in to ne glede na to, ali ste na kolesu ali v avtomobilu, opremljenem z asistenčnimi sistemi. Tudi kvalitetna kolesarska in zaščitna oprema ne pomeni nič brez odgovornega kolesarja za krmilom. 

 

 

2.     Trenirajte svoj reakcijski čas, ne le svoje mišice

Gozdne poti in kolovozi ponavadi niso rezervirani le za kolesarje. Delimo si jih s pohodniki, družinami, sprehajalci psov ... Le zato, ker lahko kolesarite v gozdu ali na polju, še nimate prednosti pred vsemi ostalimi. Kolesarji bi se morali naučiti pozorno spremljati svojo okolico. Pravzaprav bi morali pričakovati, da jim lahko vsak hip nekaj ali nekdo prekriža pot. In tako kot v avtomobilu bi morali tudi s kolesom peljati le tako hitro, da se še lahko popolnoma ustavite, če bi pred sabo zagledali oviro. 

 

 

3. Poznajte teren

Nič novega ni, da postanejo kamni in korenine v dežju spolzki. Pa da vas lahko močno sonce zaslepi ali da lahko v suhem kolesar pred vami dvigne toliko prahu, da prav tako ne vidite nič. Toda na vse to veliko kolesarjev kar pozabi. Enaka načela, kot vas vodijo pri vožnji z avtomobilom, naj vas zato vodijo tudi na kolesu - denimo ohranjanje varnostne razdalje do kolesarja pred vami. Vsi dobro vemo, da je v primeru premajhne razdalje za nesrečo dovolj že, če kolesarju rahlo zdrsne na mokrem kamnu ali nenadoma zavije, da bi se izognil luži.

Poskušajte torej razviti svojo notranjo različico še enega asistenčnega sistema. Ko ne morete dobro videti, upočasnite: pred zavojem pritisnite na zavoro, da boste ostali na svoji poti. »Ko voznik ni pozoren - morda boža psa ali pa se osredotoča na otroke na zadnjih sedežih -, mimogrede pri tem premakne volan in zapelje s svojega voznega pasu. Zato je tu asistenčni sistem lane assist, ki prilagodi smer avtomobila, če se preveč približa oznakam roba cestišča oziroma voznega pasu.«

 

 

In kako je videti, ko se v čisto pravi prometni pekel poda naš prostovoljec iz mesa in krvi? Preverite in se kaj tudi naučite.

 

 

Vozniki naj se postavijo v kožo kolesarjev

Tudi vozniki morajo odigrati svojo vlogo, da bodo ceste varne za kolesarje. Biti morajo uvidevni in znati morajo predvidevati. Kaj je treba še imeti v mislih, poleg tega, da kolesarju, ki ga prehitevate, pustite dovolj prostora - ali celo malo počakate, dokler ni varno, da ga prehitite?

1.     Uporabite nizozemski prijem

Kaj to pomeni? Vrata avtomobila vedno odpirajte z desno roko. Ta gib namreč prisili voznika, da obrne glavo in tako preveri, kaj se dogaja neposredno za avtomobilom. Vsi vozniki bi morali na ta način odpiranja vrat opozoriti tudi sopotnike.

Ko izstopamo iz avtomobila, moramo biti namreč prepričani, da se od zadaj ne približuje kak kolesar ali motorist. Če bi v napačnem trenutku odprli vrata, bi to lahko povzročilo hudo nesrečo in poškodbe. Sodobni avtomobili imajo morda res asistenčni sistem blind spot detect, toda najbolje se je kljub vsemu prepričati tudi na lastne oči. 

2.     Pazljivo pri zavijanju v desno

Ta tvegan manever vidimo pogosto: avto prehiti počasi vozečega kolesarja in nato zavije desno ter kolesarju prekriža pot. Kolesar morda ima dovolj časa, da upočasni oziroma ustavi, lahko pa tudi nima te sreče in se zaleti v avto ter odleti prek strehe. V tem primeru morata na to že vnaprej misliti tako voznik kot kolesar ter ostati zbrana. 

Asistenčni sistemi potrebujejo voznika
Ne pozabite, da - kakor že ime pove - asistenčni sistemi zgolj pomagajo vozniku. Tudi najboljši asistenčni sistem je neuporaben, če voznik ni odgovoren, pozoren in osredotočen na dogajanje na cesti.

 

Za vas smo pripravili še podrobnejše nasvete za varno sobivanje kolesarjev in avtomobilistov na cesti. Svetujemo vam, da si jih preberete - in jih upoštevate.

 

 

Ste peš?
Tudi pešci se ukvarjajo z marsičem, od plakatov do zanimivih izložb, telefonov, tablic ... Naj vas vse to nikar ne zmoti! Obstajata dva ključna principa varne uporabe ceste. Prvič, bodite predvidljivi. Obnašajte se tako, da bo drugim udeležencem v prometu jasno, kaj boste storili, na primer, ko nameravate po desni zaobiti psa na povodcu ali ko nameravate stopiti na cestišče. Drugič, bodite vidni. To je še posebej pomembno zunaj mest, v vaseh, ali ko hodite ob robu cestišča izven naselij. Pametno je imeti vsaj en kos oblačila svetle barve, še boljši pa so odsevni trakovi, čelna svetilka ali utripajoča kolesarska lučka v roki.