Modeli
Meni
09.07.2021

Imate v avtu nameščeno kamero?

Če s kamero med vožnjo snemate dogajanje na cesti, potem si preberite, kakšna so glede tega pravila in praksa v različnih evropskih državah. Kriteriji za to, kaj lahko s kamero posnamete in kaj lahko s posnetki počnete, so namreč zelo različni, od povsem racionalnih do zelo bizarnih. Da ne bi po nepotrebnem plačevali kazni, smo zbrali vse podatke in za vas pripravili pregled po državah.

 

 

Kamere, ki snemajo dogajanje pred in za avtomobilom, so na trgu že vrsto let in znajo biti zelo koristne pri razjasnjevanju okoliščin morebitne nesreče ali vandalizma. Na trgu obstajajo takšne za nekaj evrov pa vse do sto in več, vse pa so namenjene snemanju dogajanja okoli vas tako med vožnjo kot tedaj, ko je avto parkiran. Snemati znajo nekajminutne posnetke, prepisati stare posnetke, ko je spominska kartica polna, pa tudi zaznati tresljaje ali gibanje, če se okrog avta mudijo nepridipravi ali vanj zadane kak mojster parkiranja. Posneti material je pogosto v pomoč pri odkrivanju malopridneža ali nerodneža in razjasni tudi okoliščine trka.

 

Nemčija

Bi se radi pohvalili z divjo vožnjo na nemških avtocestah? Vsekakor se pred objavo takšnega posnetka prepričajte, da na njem ne bo mogoče prepoznati obrazov in registrskih številk.

 

Francija

Podobno kot v večini drugih držav velja, da kamera ne sme ovirati pogleda voznika. Obstaja pa še eno zanimivo, a precej logično pravilo: če želite posnetek uporabiti v dokazne namene, ga morate izročiti policiji.

 

Avstrija

Avstrija je ena od držav z zelo nejasnimi pravili. Do pred nekaj leti so njihovi policisti kar pozeleneli in vas oglobili, če ste imeli v avtomobilu kaj, kar je samo bežno spominjalo na kamero, pa četudi je bila ugašena. In danes? Vse fiksne kamere morajo biti registrirane (tiste na hišah, nadzornih točkah …), to pa po trditvah avstrijskega avtomobilskega kluba OAMTC ne velja za avtomobilske kamere. Te se vozijo v avtomobilu in so torej - premične. Posnetka pa ne smete objaviti. Vsako snemanje, pri katerem se da na posnetku razbrati registrsko številko ali ugotoviti identiteto posameznika, je prepovedano in objava vam lahko prinese do 10 tisoč evrov kazni! Bodite torej previdni.

 

Švica

Švica je kot pri marsičem drugem tudi pri kamerah svet zase. Uporaba avtomobilskih kamer ni prepovedana, dokler … In ta 'dokler' je tu zelo obsežen. Pogojev je kar nekaj.

Prvič, za snemanje potrebujete zakonit razlog - ne morete kar tako snemati vožnje za objavo na Youtubu ali blogu. Drugič - vsi, ki so na posnetku, morajo biti obveščeni, da jih snemate, kar pa je praktično nemogoče. Tretjič - snemate lahko le ključne, pomembne stvari, ne pa na stotine kilometrov običajne vožnje (in s tem na stotine drugih avtomobilov in ljudi). Kar v praksi pomeni, da lahko kamero vklopite le nekaj sekund pred nesrečo. Naš nasvet: pustite kamero doma.

 

Slovaška 

Slovaška dovoljuje uporabo kamer tako za osebne kot dokazne namene. A če imate namen to kje objaviti, morate poskrbeti, da ne kršite zasebnosti drugih in javno ne razkrivate njihove identitete. Če vas ustavi policija, lahko preveri, ali kamera ne moti vašega pogleda na cesto.

 

Grčija

Tudi v Grčiji so nekoliko posebni - kamero lahko uporabljate v osebne namene, objava posnetka in uporaba posnetka za dokazovanje pred zavarovalnico pa je prepovedana. Posnetek se lahko uporabi le, če je nekdo obtožen kaznivega dejanja.

 

Madžarska

Naši vzhodni sosedje so tehnično najbolj zahtevni, so pa njihova pravila precej nenavadna. Kamero lahko uporabljate v osebne namene, ni pa jasno določeno, kaj to sploh pomeni. Še več, posnetek mora biti v nizki ločljivosti in z nizkim številom sličic na sekundo, posnetek pa morate izbrisati po petih delovnih dneh in zagotoviti, da ga ne more zlorabiti nihče drug. Lahko se torej ob prečkanju meje igrate z nastavitvami in se ukvarjate z brisanjem posnetkov, lahko pa kamero preprosto pospravite.

 

Belgija

Raba avtomobilske kamere je dovoljena zgolj za osebne namene, objava posnetega materiala pa je prepovedana. Posnetek lahko uporabite tudi kot dokaz, vendar morate o tem prej obvestiti vse udeležene.

 

Portugalska

Portugalci imajo najbolj strogo, a zelo jasno pravilo: prepovedano! Kamere v avtomobilu preprosto ne smete imeti. Če jo policija opazi v vašem avtu - pa četudi na avtomobilskem sedežu, v prtljažniku ali v predalu -, vam lahko močno oteži življenje. Zato jo čim bolje spravite, če jo že imate s sabo. Mimogrede, v Španiji, preko katere vodijo edine ceste do Portugalske, lahko s kamero počnete, kar vas je volja.

 

Luksemburg

Če se peljete skozi to mini državico, kamero snemite. Lahko jo namreč imate, ne smete pa je uporabljati.

 

Poljska

Poljske oblasti se še niso posebej ukvarjale z avtomobilskimi kamerami in prav dosti informacij o tem tudi ni na voljo. Načeloma velja, da kamero lahko uporabljate, a da s posnetki, karkoli že z njimi počnete javno, ne smete razkrivati zasebnosti in identitete. Z drugimi besedami - pazite na obraze in registrske tablice.

 

Ukrajina

Bolj kot gremo proti vzhodu, manj je omejitev. Zato ne čudi, da je večina posnetkov iz avtomobila narejenih v državah nekdanje Sovjetske zveze. Večina vas je gotovo že videla spletne posnetke ljudi,  ki prečkajo cesto pred avtomobilom in se pri tem vržejo na pokrov motorja  - ti posnetki so zabavni, hkrati pa razkrivajo v Ukrajini zelo pogoste zavarovalniške goljufije in so zato v veliko pomoč pri dokazovanju krivde za nezgodo. A tudi Ukrajinci niso navdušeni nad tem, da se na posnetkih vidijo obrazi ali registrske tablice.

 

Rusija

Rusija z vročekrvnimi Slovani in bizarnimi, neverjetnimi posnetki s tamkajšnjih cest je zasedla takorekoč pol YouTube kanalov. Tam pravil in omejitev glede uporabe kamere ni, nekatere zavarovalnice pa celo zahtevajo, da ima voznik v avtu kamero -  zaradi zavarovalnin oziroma pijanih mužikov, ki se po trčenju niti ne spomnijo, kje so, kaj so in zakaj so tam. S pomočjo kamere je postopek ugotavljanja krivde in kritja škode pač bolj enostaven.

 

Povsod drugod

V ostalih evropskih državah je raba kamere dovoljena, povsod pa velja, da je pred objavo treba zakriti identiteto, torej zamegliti obraze in registrske tablice. To velja tudi za Slovenija in Hrvaško. Pri nas si bodo policisti z veseljem pogledali posnetek za razjasnitev dogodkov, potem ko na primer oba voznika s prstom kažeta drug na drugega, pri hujših prekrških, kot je na primer ogrožanje pešcev z vožnjo skozi rdečo luč, pa bo malomarneža na podlagi tega zgrabilo tudi sodišče, če se bo odločil za varstvo zakonitosti.

Azija

Azija je najhitreje rastoči trg, ko gre za avtomobile in posledično tudi avtomobilske kamere. Kitajci, ki tudi izdelajo največ avtomobilskih kamer - ali bolje, kar večino -, jih tudi pokupijo največ. Njihova uporaba se je v zadnjem letu povečala za petino! Število avtomobilskih kamer raste tudi v Južni Koreji, Indoneziji, Maleziji, Singapurju ..., kjer so ceste nevarne in zavarovalniške goljufije nekaj povsem običajnega. Kamere so tako v glavnem v rabi za razjasnitev okoliščin in preprečevanje zavarovalniških prevar.Izjema je Japonska, kjer kamere uporabljajo predvsem taksiji in policijska vozila, in sicer za to, da spremljajo vedenje voznika in tako vplivajo na njegovo večjo učinkovitost.

ZDA, Kanada in Avstralija

V Kanadi je uporaba kamer povsem legalna, saj je večina cest javnih in nič ne preprečuje snemanja za lastno zaščito v primeru nesreče. V ZDA snemanje na javnih mestih zagotavlja prvi amandma ustave, na zasebnih pa pravila postavlja vsaka zvezna država posebej. In če Evropo skrbi zasebnost, je glavna skrb tam preko Luže sama postavitev kamere glede na vidno polje voznika. V Kaliforniji in Koloradu tako denimo dovoljujejo pritrditi kamero na vetrobransko steklo, medtem ko v Teksasu in New Yorku vztrajajo, da tam ne sme biti pritrjeno prav nič, kar ni prosojno. V praksi to ne pomeni nič drugega kot do, da kamere pač ne postavite sredi šipe.

V deželi tam spodaj pa omejitev ni. Avstralske zavarovalnice in policisti so še celo veseli, če jim posnetek skrajša naporno ugotavljanje krivde.

 

 

Kabli povsod? Nič več!

Ena glavnih težav so kabli. Ti običajno bingljajo kar s kamere po sredi armaturne plošče do USB vtičnice ali 12-voltnega napajalnika vžigalnika. Tisti bolj vešči si inštalacijo spravijo za oblogo, ampak večina bo le oslinila vakumski prisesek in - pop na šipo! Pri znamki ŠKODA so od letošnjega leta modeli OCTAVIA, SUPERB, KODIAQ, KAROQ, SCALA in KAMIQ opremljeni z USB-C vmesniki. Enega si lahko omislite tudi na stropu, nad vzvratnim ogledalom. Genialna rešitev pomeni, da potrebujete le kratek kabel in estetika (ter nemoten pogled na cesto) dobi povsem novo dimenzijo.

 

Podatki veljajo na dan 1.7.2021