Modeli
Meni
21.02.2022

Avtomobilski kiparji

Dobrodošli v svetu izdelave fizičnih modelov! Ta del razvoja novih avtomobilov temelji tako na tehničnem znanju kot ročnih spretnostih. 

Digitalno modeliranje in nove tehnologije so pomemben del izdelave modelov v sodobni proizvodnji avtomobilov, a brez izdelave fizičnih modelov, kjer se združujejo tehnične discipline in umetnost, ne gre. »Veliko članov naše ekipe je bodisi študiralo umetnost ali pa imajo druge umetniške izkušnje,« potrjuje Martin Bogner, vodja oddelka EDM.

 

 

Oblikovalski center Česana je eden najbolj zaprtih oddelkov znamke ŠKODA. Tu nastajajo modeli bodočih avtomobilov in koncepti za razstave. V primeru velikoserijskih modelov avtomobili tukaj dejansko nastajajo leta in leta, preden se prvič pojavijo v javnosti. Ko je delo modelarjev na določenem avtomobilu opravljeno, ostane končni rezultat skrivnost še približno dve leti.

Ljubitelji avtomobilskega oblikovanja seveda poznajo delo s tradicionalnimi glinenimi modeli, s pomočjo katerih proizvajalci avtomobilov postopoma razvijajo končen videz avtomobila. Danes so ti glineni modeli obogateni s številnimi vstavljenimi deli. To so po meri narejene komponente, ki modele po videzu še bolj približajo pravemu avtomobilu. Tudi notranjost avtomobilov je razvita na podoben način, s še večjo količino različnih delov.

 

 

»Fizični modeli so za nas še vedno izjemno pomembni. Dotik človeške roke je v tem primeru nenadomestljiv. Modele uporabljamo za natančno usklajevanje vseh podrobnosti, ki bi nam lahko ušle v digitalnem okolju. Fizični modeli se še vedno uporabljajo tudi odobritev končne zasnove avtomobila s strani najvišjega vodstva, in to tako pri znamki ŠKODA kot pri koncernu Volkswagen. Te predstavitve so še ena od odgovornosti naše ekipe,« pojasnjuje Bogner. 

Izdelovanje fizičnih modelov pri podjetju ŠKODA Auto vodi Vlastimil Pažout, ki nadzira delovanje treh studiev: studia za izdelavo zunanjosti, za izdelavo notranjosti in za izdelavo komponent. Studio za oblikovanje zunanjosti je največji; dvorana lahko sprejme do sedem modelov v merilu 1:1. »Ko delamo na konceptih za avtomobilske salone in bodoče serijske avtomobile, delamo vse v merilu 1:1, saj nekatere podrobnosti pri manjšem razmerju ne bi dovolj izstopale,« pojasnjuje Pažout. Mimogrede, manjših modelov pri znamki ŠKODA skorajda ne izdelujejo več. Zadnji takšen je bil eVoiturette vision iz serije Preobrazbe ikon. 

 

 

Veliki rezkalni stroji so tisto, kar najbolj preseneti obiskovalce studia. So del prehoda avtomobila iz digitalnega v fizični svet. Medtem ko so modelarji nekoč avtomobile povsem ročno oblikovali iz gline, danes osnovno delo opravi rezkalni stroj. Osnova konstrukcije modela je jekleni okvir, opremljen s kosi pene, na to 'okostje' pa je nanešena plast gline. Ta se v posebni pečici segreje na 50 do 60 stopinj Celzija, zaradi česar je zelo mehka in enostavna za lepljenje. Ko se ohladi na normalno sobno temperaturo, se glina strdi, kar je tudi eden od razlogov, zakaj modeli niso v celoti izdelani iz gline. Poleg tega, da je izredno težka (že tako tehtajo modeli po več ton) in draga, bi lahko tudi počila ali se celo odtrgala v kosih.

"Po nanosu osnovnega sloja stroj razreže glino v osnovno obliko, ki so jo pripravili digitalni modelarji v sodelovanju z oblikovalci," pojasnjuje Vlastimil Pažout. Ko struktura dobi osnovni oris, se začne delo modelarjev. S strgali, noži, gladilko in drugimi orodji natančno prilagodijo originalne linije, ki so po začetnem rezkanju običajno »malo ostre«. Rezultat njihovega dela se nato skenira in pretvori v 3D model, s katerim je mogoče delati naprej in ga uporabiti kot osnovo za nadaljnje rezkanje ali oblikovne vizualizacije ter digitalne predstavitve. »Izdelovalci modelov so umetniki in mojstri svoje obrti. Skupaj z oblikovalcem v bistvu skicirajo v glini, pri čemer uporabljajo svoje umetniške spretnosti in izkušnje. Hkrati pa morajo biti vselej popolnoma usklajeni z oblikovalci.« 

Pri razvoju videza avtomobila se za vsak avtomobil ustvari več alternativnih modelov, eden od njih pa je potem izbran za končno oblikovno pot. 

 

 

Modelarji v studiih za zunanjost in notranjost delujejo podobno. Toda tisti, ki delajo na notranjosti, bolj intenzivno uporabljajo storitve studia komponent. Studio komponent pripravi različne dele, da izgledajo kot pravi. Pri zunanjosti so to rešetke hladilnika, žarometi, platišča in podobno, za notranjost pa je sestavnih delov še precej več. »Pri notranjosti se morate ukvarjati s teksturo številnih površin. Na primer, lamele zračnikov in druge podrobnosti se v bistvu ne bi razlikovali  od ostale notranjosti, če bi bili le modelirani iz gline,« pojasnjuje Pažout. Nekaterih delov, kot so ročice pod volanom ali volanski obroč, pa sploh ni mogoče izdelati iz gline. Vstavljeni deli so narejeni na primer na 3D-tiskalnikih, nato pa ročno izpopolnjeni in sestavljeni. To je lahko res zahtevno delo. Posamezni deli se potem barvajo v specializirani lakirnici. Pobarvana ali prevlečena s posebnim filmom je tudi zunanjost modela, tako da je od daleč rezultat videti kot pravi avtomobil.

 

 

Ko je oblika izpopolnjena, nastane tako imenovani "hard model": ta ni več izdelan iz gline, ampak iz trdnih materialov, ki s časom ne spreminjajo oblike. Izdelavo teh modelov običajno zaupajo zunanjim izvajalcem, in to na podlagi podatkov in izkušenj, pridobljenih ob izdelavi glinenega modela. »To je model, kjer je vse videti skoraj tako kot pri pravem avtomobilu. Deli, ki so kromirani, morajo biti zares kromirani, žarometi delujejo in model je celo vozen. To je model »na vrhu piramide«, ki ga predstavljamo znotraj koncerna, se o njem posvetujemo z drugimi blagovnimi znamkami ali pokažemo izbranim partnerjem,« pravi Vlastimil Pažout. 

Glineni modeli gredo nato običajno v klimatsko nadzorovano skladišče in se ponovno uporabijo, ko je videz določenega serijskega avtomobila potreben posodobitve. Potem pa je njihovega življenja običajno konec - ti glineni modeli se pač ne hranijo za nedoločen čas.

Delo oddelka za modeliranje in digitalizacijo na končni obliki modela in s tem na končni obliki avtomobila vedno traja približno dve leti. Na zasnovi, ki je skrbno varovana skrivnost in je osnova za izdelavo prvih prototipov, dela tudi po več deset ljudi. Oglejmo si podrobneje delo nekaterih članov ekipe!

 

 Vlastimil Pažout  je zadolžen za koordinacijo izdelave modelov.

 Klara Valentova pripravlja natančne tridimenzionalne modele posameznih delov.

 Petr Erben nadzoruje in upravlja vse proizvodne procese pri izdelavi modela, hkrati pa je vedno v navezi z oblikovalci zunanje podobe in podrobnosti. 

 Martin Hlušička dela z ljudmi iz oddelka za oblikovanje notranjosti. Kosi, narejeni pod njegovim nadzorom, morajo biti izdelani izredno natančno, na desetinko milimetra. 

 Andy Settle kot virtuoz oblikuje glino na modelu.