Reli dirkalnik zmagovalcev
Posadke z vsega sveta bodo lahko nov model Škoda Fabia RS Rally2 zapeljale do enakih uspehov, kot jih je dosegla prejšnja generacija tega dirkalnika.
Nova Škoda Fabia RS Rally2 temelji na četrti generaciji najmanjšega serijskega modela znamke Škoda. Gre za povsem nov dirkalnik, ki izrazito izkorišča prednosti serijskega modela Fabia, med njimi prefinjeno aerodinamiko, togost karoserije in nove proporce. Temu dodaja posebne lastnosti dirkalnika - varnostno zaščitno kletko, zmogljiv motor, menjalnik in podvozje. Vsi ti elementi so bili razviti za spopadanje z zahtevnimi razmerami na najrazličnejših podlagah relijev in na osnovi dolgoletnih izkušenj ekipe Škoda Motorsport.
Lani in letos so pri Škoda Motorsportu nov avtomobil podvrgli intenzivnim testiranjem na vseh podlagah - na asfaltu in makadamu na Češkem, v Franciji, Italiji, na Hrvaškem, v Nemčiji, Belgiji, Španiji in v ekstremnih podnebnih razmerah na severu Finske. Rezultat je avtomobil, ki ima znova najvišje ambicije: popeljati kupce dirkalnikov Škoda Motorsport do nove serije naslovov.
»Stati na mestu pomeni nazadovanje, in to še posebej velja v motošportu. Zato smo pri razvoju novega modela Fabia RS Rally2 uporabili izkušnje, ki smo jih pridobili s predhodnim modelom, in hkrati optimizirali vsako najmanjšo podrobnost. Cilj je bil pač še izboljšati najuspešnejši reli avtomobil na svetu. Ponosen sem na celotno ekipo Škoda Motorsport, ki je temu cilju sledila z veliko predanostjo. Rad bi se zahvalil tudi našim kolegom v razvoju serijskih vozil. Fabia četrte generacije nam je namreč zagotovila popolno osnovo za nadgradnjo v Fabia RS Rally2,« je predstavitev novega avtomobila komentiral Michal Hrabánek, dolgoletni direktor oddelka Škoda Motorsport.
Uspešni predhodniki
Prejšnja modela Fabia Rally2 in Fabia Rally2 evo, ki temeljita na tretji generaciji modela Škoda Fabia, sodita med najuspešnejše reli avtomobile vseh časov. Stranke oddelka Škoda Motorsport so kupile več kot 450 avtomobilov, ti pa so do začetka maja zbrali neverjetnih 4.186 stopničk na različnih prireditvah po vsem svetu, vključno s 1.714 zmagami, predvsem pa s štirimi prvimi mesti na slavnem reliju Monte Carlo.
Od leta 2015 je Fabia Rally2 merilo v kategoriji WRC2, saj je voznikom tovarniških ekip in zasebnim posadkam prinesla več kot 20 naslovov v Evropi in pomagala do zmage na regionalnih prvenstvih Afrike, Srednje in Severne Amerike, Južne Amerike, azijsko-pacifiške regije in srednjega vzhoda. Posadke so s temi avtomobili osvojile 100 državnih prvenstev, od tega šest naslovov češkega prvaka in tri nemške naslove.
Čvrsta osnova
Škoda Fabia četrte generacije je zgrajena na platformi MQB-A0 skupine Volkswagen, kar pomeni tudi številne spremembe - tako oblikovno in v razmerjih avtomobila kot tudi v njegovi tehnični zasnovi. Inženirji Škoda Motorsport so te spremembe izkoristili v svoj prid in skušali med razvojem kar najbolje izkoristiti vse nove tehnične in oblikovne elemente.
Že oblikovna zasnova novega avtomobila je impresivna, saj reli avtomobil povsem približa serijskemu modelu. Škoda Fabia RS Rally2 tako v mnogočem povzema čustveno oblikovanje serijske različice in ji doda dramatične lastnosti dirkalnika, kot so na primer širši blatniki in odbijači, odprtine za dovod zraka in prezračevalne odprtine ter veliko zadnje krilo. Da bi še utrdili povezavo s serijskim modelom, je bil avtomobil predstavljen v novi barvni shemi, tradicionalni zeleni odtenek pa je nadomestil živahnejši odtenek 'zelena mamba', ki jo lahko kupci Škoda naročijo za serijske modele Škoda Octavia RS in Enyaq Coupé RS iV.
Prefinjena aerodinamika serijske različice je bila odlična osnova za delo inženirjev v oddelku motošporta. To jim je dalo več manevrskega prostora za natančno nastavitev zračnega upora dirkalnika, kar je povzročilo znatno povečanje potisne sile v primerjavi z modelom Fabia Rally2 evo. Ta sila je zdaj skoraj dvakratna, s čimer so seveda izboljšali oprijem avtomobila, s tem pa tudi povečali njegovo hitrost v ovinkih.
Velik korak naprej so naredili tudi pri že tako vrhunski varnosti avtomobila. Seveda Fabia RS Rally2 ne uporablja nobenega od varnostnih asistenčnih sistemov serijskega modela ali obsežnega paketa zračnih blazin, ki je na voljo običajnim kupcem. Zanaša se na izjemno togo strukturo karoserije, ki je omogočila dodatno izboljšanje ravni zaščite posadke v primeru nesreče. Samo čvrsta karoserija pa seveda pri hitrostih, ki jih dosegajo tekmovalne specialke, ni dovolj, zato je obvezna še varnostna kletka, ki je trdno privarjena na karoserijo avtomobila, še preden so stranice karoserije sestavljene na avtomobil. To zagotavlja najvišjo možno kakovost zvarov in povečuje varnost. Varnostna kletka, ki pomaga tudi pri čvrstosti celega avtomobila, je sestavljena iz skupaj 35,8 metrov cevi iz krom molibdena.
V primerjavi s prejšnjo generacijo je nova serijska Škoda Fabia nekoliko zrasla (za kar 11 centimetrov), ne da bi to vplivalo na maso avtomobila. Tudi inženirji pri Škoda Motorsportu so to kar najbolje izkoristili. Nova razmerja jim dajejo več možnosti glede porazdelitve teže. To pa v kombinaciji s povečano medosno razdaljo avtomobila, vrhunsko aerodinamiko ter natančnejšimi možnostmi prilagajanja podvozja (seveda zahvaljujoč čvrstejši karoseriji) pomeni boljšo stabilnost. Več prostora je tudi v motornem prostoru, kar je omogočilo ugodne spremembe na področju pogonskega sklopa, predvsem pa motorja.
Napete mišice pod motornim pokrovom
Motor pod pokrovom novega dirkalnika je povsem nov, čeprav na prvi pogled morda ne izgleda tako. Pravila za avtomobile Rally2 določajo, da mora imeti pogonski agregat največjo prostornino 1,6 litra, tako kot njegovi predhodniki, in štiri valje. Pogonski agregat temelji na serijskem motorju 2.0 TSI EA 888, ki ga uporablja Škoda tudi v modelih Octavia RS in Superb.
Po obširni predelavi za pogon reli specialke zagotavlja ta motor moč 214 kW (291 KM) in 430 Nm navora. Seveda pa je moč nekoliko pridušena, saj morajo imeti ti modeli vgrajen omejevalnik dotoka zraka s premerom 32 mm. Vsi testni vozniki (Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, Emil Lindholm, Jan Kopecky) so pohvalili predvsem boljše podajanje navora, več moči in boljši odziv na plin v primerjavi s predhodnikom.
Za prenos moči na podlago skrbi poseben, povsem mehanski in spet precej dodelan petstopenjski sekvenčni menjalnik. Ta moč razporeja na vsa štiri kolesa s pomočjo samozapornega diferenciala na sprednji in zadnji premi. Novost je elektrohidravlični nadzor posebne sklopke med osema, ki omogoča izklop pogona zadnje osi ob potegu ročke za ročno zavoro, ki se pogosto uporablja pri reliju, da je mogoče zadek laže spraviti v drsenje okoli zavoja.
Za dirkalnik je značilno tudi vpetje koles, ki je povsem drugačno od serijskega avtomobila. Uporablja namreč identičen sistem McPherson na vseh kolesih. Vsi sestavni deli, kot so menjalnik in drugi pogonski sestavni deli, pa so zasnovani tako, da prenesejo izjemne obremenitve med vožnjo na tako imenovanih hitrostnih preizkušnjah, kjer se meri čas. Tudi zavore - vedno kolutne z notranjim prezračevanjem, vendar prilagojene dani površini - so zasnovane za vzdržljivost in učinkovitost. Za tekmovanja na asfaltu imajo zavore premer 355 milimetrov spredaj in 300 milimetrov zadaj (dirkalnik takrat uporablja 18-palčna platišča), za makadam in sneg pa so diski premera 300 milimetrov spredaj in zadaj (uporabljajo pa 15-palčna platišča).
Ena od posebnih varnostnih značilnosti reli avtomobila je rezervoar za gorivo, izdelan iz kombinacije najlona in posebne gume v skladu z varnostnim standardom, ki ga določa Mednarodna avtomobilska zveza FIA. Material je zasnovan tako, da zagotavlja čim večjo odpornost rezervoarja na poškodbe ali predrtje v primeru nesreče. V notranjosti 82,5-litrske posode, ki se nahaja v prostoru, kjer je v običajnem vozilu prtljažnik, je tudi posebna pena, ki poleg svojih varnostnih lastnosti zmanjšuje morebitno puščanje goriva. Rezervoar je na spodnji strani zaščiten z ohišjem iz kombinacije steklenih vlaken in čvrstega kevlarja. In mimogrede - gorivo, s katerim tekmovalne ekipe napolnijo rezervoar, je v celoti iz obnovljivih virov (posebna kombinacija sintetičnega in bio goriva, ki jo predpiše FIA) in nima fosilnih komponent.
Oddelek Škoda Motorsport je od leta 2020 svojo pozornost preusmeril z intenzivnega sodelovanja na tekmovanjih s tovarniško ekipo v maksimalno podporo ekipam svojih strank, ki jim omogoča, da se s tovarniško podporo potegujejo za zmago na mednarodnih in državnih prvenstvih. Na izbranih dogodkih v okviru svetovnega prvenstva v reliju (WRC) in evropskega prvenstva v reliju (ERC) lahko ekipe strank uporabljajo tovarniški tovornjak Škoda Motorsport z bogato zalogo rezervnih delov in prvovrstno tehnično podporo tovarniških inženirjev. Škoda Motorsport strankam nudi tudi redne dostave delov ali na primer preglede in popravila motorjev, menjalnikov in drugih komponent vozila. Ekipa zagotavlja svetovalne storitve in usposablja njihove mehanike in tehnike.
S pomočjo te podpore si je nemška ekipa Toksport WRT zagotovila naslov svetovnega prvaka v kategoriji WRC2 za sezono 2021, pa tudi evropski naslov. Andreas Mikkelsen v tej sezoni brani svoj naslov svetovnega prvaka, pri čemer ima ekipa Toksport WRT, ki tekmuje v WRC2, dve uradni posadki.
Zdaj čaka tovarniški oddelek Škoda Motorsport še zadnja faza procesa, in sicer homologacija novega dirkalnika pri Mednarodni avtomobilski zvezi FIA, ko zveza preveri in potrdi model za nastop v določeni kategoriji. Direktor Michal Hrabanek ocenjuje, da bi lahko imel novi dirkalnik svoj 'potni list' pripravljen do začetka avgusta. V tem primeru bi Škoda Fabia RS RAlly2 doživela uradni ognjeni krst na reliju že pred koncem poletja. Povsem mogoče je, da bo to reli za svetovno prvenstvo v Grčiji.
Vse generacije dirkaške izvedbe modela Fabia
Vsaka generacija modela Škoda Fabia je postala osnova za dirkalni avtomobil. Začelo se je leta 2003 z modelom Fabia WRC, ki je temeljil na prvi generaciji tega kompaktnega modela. To je bil dirkalnik prve kategorije z dvolitrskim motorjem s turbopolnilnikom, ki je zagotavljal 221 kW (300 KM) in 600 Nm navora. To je najzmogljivejši dirkalnik Fabia, ki je bil kdaj narejen. Izdelanih je bilo 24 avtomobilov.
Fabia WRC
Leta 2009 je temu avtomobilu sledila Fabia S2000, ki temelji na drugi generaciji
kombilimuzine. Avtomobil je bil zasnovan za cenovno ugodnejše dirkanje v nižjem
razredu in je imel dvolitrski atmosferski motor z močjo 206 kW (280 KM) in 250 Nm
navora. Fabia S2000 je osvojila skupno 50 naslovov na državnih in mednarodnih
prvenstvih (med drugim tudi dva v Sloveniji, leta 2011 in 2012 z Aleksom Humarjem
in Pierrom Longhijem za volanom).
Škoda Fabia S2000
Nato jo je leta 2015 zamenjala Fabia R5, podobno zasnovan avtomobil, ki temelji na
tretji generaciji modela Fabia. Ta avtomobil je bil izdelan po novih pravilih
skupine R5, kar pomeni, da je za pogon skrbel 1,6-litrski motor s turbopolnilnikom.
Poleg izboljšane različice Fabia R5 evo, ki je bila predstavljena leta 2019, je ta
različica doslej dosegla 1.710 zmag.
Od leta 2020 dalje, po spremembi nomenklature FIA, pa ti modeli nosijo oznaki Fabia
Rally2 in Fabia Rally2 evo. Zdaj jim torej sledi četrta generacija, Fabia RS
Rally2.
Škoda Fabia R5
"ODLIČEN AVTO" Slovenska reli voznika o dirkalniku Fabia
Aljoša Novak, s Fabio R5 in Rally2 odpeljal 13 dirk, od tega 2 za svetovno prvenstvo
"V svoji karieri sem v zadnjih nekaj letih poskusil kar nekaj dirkalnikov Škoda Fabia - najprej seveda R5 in za tem še Raly2 Evo. Že ko sem se iz prejšnjih šibkejših dirkalnikov presedel v najstarejši model R5, se mi je zdelo, da je to neverjetno hiter avto. A ko sem presedel v Rally2, sem videl, da je to spet nekaj povsem drugega. Predvsem motor modela Rally2 je zmogljivejši, odzivnejši, z več in bolje razporejenim navorom. Poleg tega je tudi podvozje bolj občutljivo, bolj dovzetno za spremembe pri nastavitvah. Sicer pa je tudi volanski mehanizem bolj neposreden in cel avto deluje bolj direktno, bolj odzivno. Najbolje pri tem avtomobilu pa je, da je že v osnovni nastavitvi hiter in neproblematičen avto, brez kakšnih hudih presenečenj za voznika. Kot tak je seveda primeren za vse tipe voznikov, tudi za tako imenovane gentlemen driverje. Pa še nekaj je treba povedati - tovarna Škoda ponuja svojim strankam res izjemno podporo, s kupom inženirjev za vse sklope, od motorja do podvozja, imajo ogromno podatkov, kot nek centralni register, iz katerega zajemajo in vnašajo podatke vsi inženirji. Na ta način se lahko tudi vsak 'privatnik' od prevoženega kilometra tudi nekaj nauči in napreduje."
Darko Peljhan, šestkratni državni prvak v reliju, s Fabio R5 odpeljal 2 dirki za WRC
Samo to bom povedal. Pri modelu Škoda Fabia je stvar tako zelo enostavna - kupiš. Narediš domačo nalogo v delavnici, voziš na dirki, spet narediš domačo nalogo in - spet voziš. Tako zelo enostavno je to pri tem avtomobilu. Popolnoma zanesljiv ter preprost in prijazen za voznika. Pri tem dirkalniku je jasno in zelo očitno, da so ga naredili za - kot bi rekli pri koncernu - 'kundensport' (za privatne voznike). Vgrajenih ima nekaj tehničnih rešitev, ki naredijo avto tako enostaven za vožnjo kot tudi zanesljiv in vzdržljiv. Če seveda voznik ne naredi kakšne neumnosti med vožnjo ali med vzdrževanjem. In pri tem spet ne morem mimo odlično organizirane tovarniške podpore kupcem s kupom kvalitetnih informacij, inženirji, stalnim razvojem, deli … Kako zelo priljubljen je avtomobil med dirkači, govori tudi dejstvo, da ga med rabljenimi skoraj ni mogoče najti, medtem ko je konkurence na trgu kar nekaj. Sam sem sicer največ kilometrov prevozil v R5, testiral pa sem tudi zadnjo evolucijo Raly2 Evo, ki pa mi ni tako 'sedla'. Seveda pa ne morem mimo dejstva, da je najem tudi precej dražji. Kakorkoli - odličen avto. Novi bo zagotovo še dva razreda boljši. Škoda le, da Škoda ni naredila tudi dirkalnika v nižjem cenovnem razredu (Rally4).