Modeli
Meni
08.03.2024

Pomlad je tu

 

15. marec je začetek vozniške pomladi, nanjo pa se velja dobro pripraviti. Kdaj in kako boste menjali zimske pnevmatike z letnimi? So stare še varne ali jih bo treba nadomestiti z novimi? In seveda, kaj vse je pri avtomobilu po koncu zime še treba preveriti?

 

 

Policisti vas res ne bodo preganjali oziroma kaznovali, če 15. marca, ko je v Sloveniji konec administrativno zapovedanega zimskega časa, še ne boste zamenjali zimskih pnevmatik za letne. Z zimskimi (torej tistimi z oznako M+S) se je dovoljeno voziti skozi vse leto. Toda tako teorija kot praksa obnašanja letnih in zimskih pnevmatik v toplejših delih leta velevata drugače. In vsak voznik, ki mu je varnost na prvem mestu, bi moral to upoštevati. Menjati bo torej treba, slej ko prej.

Hiteti ni treba

Zimske pnevmatike lahko zamenjate za letne že takoj 15. marca, toda če bo že naslednji dan zapadlo toliko snega, da se bo ta začel oprijemati cestišča, boste morali natakniti vsaj verige ali pustiti svoje vozilo doma. Zakon namreč v zimskih razmerah zapoveduje zimsko opremo tudi po 15. marcu!

Mirno torej spremljajte vremensko napoved in počakajte, da gneča pri vulkanizerju mine. Kratke poti brez obremenitev sodobnim zimskim pnevmatikam ne škodujejo, obraba ostaja minimalna tudi v (nekoliko) toplejših dneh, vozne lastnosti pri manjših hitrostih pa so le minimalno slabše.

 

 

Pozor!

  • Največ boste za svoje zimske pnevmatike storili, če boste njihovo skladiščenje prepustili strokovnjakom. Da ne omenjamo, da se boste tako izognili prevozu in prenašanju težkih pnevmatik!

  • Če se boste kljub temu odločili za skladiščenje doma, naj bodo pnevmatike - če so na platiščih - zložene ena na drugo, sicer pa naj stojijo pokonci ena ob drugi (vsak mesec jih zavrtite).

  • Če boste nove pnevmatike izbirali sami, si za to vzemite čas, predvsem pa dobro preverite, kaj potrebujete (dimenzije, hitrostni indeks, indeks obremenitve …). Ne pozabite, da vam lahko najbolj strokovno svetujejo na pooblaščenem servisu.

  • Internetni ponudniki so morda videti ugodnejši, toda ne verjemite vsakemu in ne kupujte pri prvem, na katerega naletite. Preverite cene pri pooblaščenem serviserju, kjer dobite celotno storitev, kar je še kako pomembno!

  • Ne pozabite: tudi če je poškodovana le ena pnevmatika, zakon veleva, da morata biti na eni osi dve identični pnevmatiki (še najbolje pa je, da so enake vse štiri).

 

 

Obraba ni edini kazalnik

Če niste gotovi, ali vaše pnevmatike potrebujejo menjavo, in vas vulkanizer s tem ni seznanil že v jeseni oziroma če svoje pnevmatike hranite in menjate kar sami, si jih čim prej dobro oglejte. Minimalna globina profila je 1,6 milimetra, in to po vsej površini, kar je mogoče izmeriti s preprostimi merilniki. Že hiter pregled vam bo pokazal tudi, ali je pnevmatika obrabljena enakomerno ali ne.

Neenakomerna obraba in vidne mehanske poškodbe (izbokline, natrganine, presekanine …) so izjemno pomembne. Nanje opozorite vulkanizerja, če jih ni opazil že sam in vam zato svetoval menjave.

Je globina profila vaših pnevmatik še malo nad zakonsko določeno mejno vrednostjo 1,6 milimetra ter kolebate glede menjave in nakupa novega kompleta? Potem morate vedeti še nekaj: že pri dveh milimetrih je pnevmatika obrabljena do 94 odstotkov, pri treh pa do 78 odstotkov. To seveda kritično vpliva na vodljivost in obnašanje vozila, ne nazadnje pa tudi na zavorno pot. Ne verjamete? Ko se avtomobil z novimi (ali skoraj novimi) pnevmatikami ustavi, ima tisti z obrabljenimi (tri milimetre ostanka profila) še hitrost več kot 30 km/h, njegova zavorna pot pa je daljša za kar dve dolžini avtomobila!

 

 

Zaupajte nasvetom svojega vulkanizerja oziroma pooblaščenih serviserjev znamke Škoda, ki vam bodo znali povedati, ali in kdaj je potreben nakup novih letnih pnevmatik, poskrbeli pa bodo tudi za izbor ustreznih pnevmatik za vaše vozilo, premontažo in hrambo. Ne le da zaradi varnosti ni vredno čakati do zakonsko dovoljene 1,6-milimetrske obrabe, lahko se tudi zgodi, da boste v naslednjih tednih in mesecih pozabili spremljati obrabo, pa jo bo namesto vas izmeril policist. To pa utegne biti hudo nadležna zadeva, saj vam lahko mož postave prepove vožnjo!

 

Brisalci na udaru

Ko se zima bliža koncu, je smiselno preventivno obiskati svojega pooblaščenega serviserja in poleg obrabe pnevmatik hitro preveriti še nekaj ključnih sklopov in elementov avtomobila. Brisalci, predvsem njihove metlice (torej tisti gumeni del, ki otira vodo in umazanijo s stekla), so morali pozimi opravljati težko nalogo. Ne le da je bilo treba s stekla zriniti težek in poledenel sneg, srež …, pač pa je vodni pršec izpod koles avtomobilov spredaj vztrajno mazal vetrobransko steklo tudi z umazanijo, pomešano s soljo s ceste. Ob tem so brisalci v mrzlih nočeh kdaj tudi primrznili na steklo.

Skratka, po naporni zimi (ali dveh) gumeni del običajno kaže sledove obrabe, deli so natrgani … Kako se to vidi v praksi? Brisanje je neenakomerno, na steklu ostajajo sledi umazanije. Vse to seveda vpliva na varnost, predvsem ponoči in v dežju, ko voznika ovira tipično neprijetno bleščanje. Zato preverite kvaliteto metlic in po potrebi povprašajte svojega serviserja za nove. Hkrati lahko preverite še delovanje brisalcev in sistema za močenje oziroma spiranje stekla (in žarometov), na servisu vam bodo nastavili šobe, po potrebi pa tudi menjali in/ali dotočili tekočino za spiranje.

 

 

Brez zdravega akumulatorja ne gre

Drug pomemben element, ki mu lahko zima pošteno načne »zdravje«, je akumulator. Nizke temperature in resne obremenitve zaradi številnih porabnikov, ki so v zimskem času pogosto vklopljeni, večkrat tudi ob mirujočem motorju, pomenijo napor tako za akumulator kot za alternator, ki ga polni. Predvsem (dolgotrajno) jutranje zaganjanje motorja pri nizkih temperaturah je lahko stres za akumulator, ki postopoma začne izgubljati svojo moč, hkrati pa lahko pri dolgo praznem akumulatorju tekočina v njem celo zmrzne.

Življenjska doba akumulatorja je odvisna od številnih dejavnikov: od vzdrževanja (rednega preverjanja ravni elektrolita), temperature, načina uporabe avtomobila (kratke vožnje onemogočajo popolno polnjenje), vzdrževanja priklopa, naprave za polnjenje … Vsekakor pa v grobem velja, da je njegova življenjska doba okoli štiri leta. Seveda pa lahko zaradi številnih omenjenih dejavnikov opeša že prej, kar bo lahko ugotovil pooblaščeni serviser s posebno napravo in testom akumulatorja (meritev napetosti, gostote elektrolita, obremenitveni test).

 

 

Strokovnjaki na pooblaščenem servisu Škoda vam bodo svetovali, kdaj je potrebna menjava in tudi to, kakšen akumulator izbrati glede na model vašega vozila in njegove posebnosti (pri čemer gre predvsem upoštevati zahteve sistema start-stop). In ne nazadnje - strokovno bodo priklopili novi akumulator in se ekološko neoporečno znebili starega.