Modeli
Meni
10.01.2023

Kaj je Tiktok?

Prek njega se mladi zabavajo in komunicirajo, odrasli kratkočasijo, podjetniki oglašujejo, politiki prepričujejo. Toda ali sploh veste, kaj je pravzaprav TikTok, od kod prihaja in zakaj je tako priljubljen? 

 

 

TikToku danes težko ubežite. Če ne drugega, ga ujamete v uho, ko se znajdete v bližini najstnikov. Videoplatforma s preprostim in lahko zapomnljivim imenom je pred leti skorajda čez noč potrkala na naša vrata, prav nič pa ne kaže, da bo kaj kmalu izginila z naših telefonov. 

Kaj sploh je TikTok? 

TikTok je družbeno omrežje, ki deluje na platformi, na kateri si uporabniki izmenjujejo videoposnetke. Ti so dolgi petnajst sekund, mogoče pa jih je urejati na različne načine: opremiti z glasbo, animacijami, jim dodajati filtre in posebne učinke. Tako si recimo tudi vi lahko lase prebarvate v zeleno in poljubno spremenite barvo oči. 

Kot je to že skorajda naravni red družbenih omrežij, si tudi na TikToku uporabniki medsebojno všečkajo objave in jih komentirajo. Trenutno to počne več kot milijarda ljudi po vsem svetu - toliko aktivnih uporabnikov ima namreč ta videoplatforma.  

Njena uporaba je eksplodirala, ko je izbruhnil covid-19. Predvsem mladi so tako rekoč okupirali aplikacijo, objavljali so, kako jim je pandemija spremenila življenje, se prek TikToka povezovali in na svojevrsten način družili v tem obdobju, v katerem so bili zelo ranljivi. 

Sicer pa je TikTok nastal z združitvijo dveh kitajskih platform: aplikacije za sinhronizacijo ustnic s posnetkom Musical.ly in videoplatforme Douyin. Danes je v lasti kitajskega podjetja ByteDance s sedežem v Pekingu. Velja za eno najvrednejših zagonskih podjetij na svetu. Projekcije kažejo, da bo število uporabnikov TikToka, ki je po vsem svetu dosegljiv od leta 2018 dalje, do konca letošnjega leta preseglo 1,8 milijarde.  

 

 

Tudi ŠKODA je na TikToku! Najdete nas na profilu @skoda.slovenija, kjer boste med drugim spoznali nekatere znane slovenske tiktokerje!

 

 

Vklopite zvok, poiščite slušalke 

TikTok si lahko namestite na telefon iz spletne trgovine, ki jo uporabljate. Nič ne stane. Samo klik in že lahko začnete brskati po videoposnetkih. Ob tem na telefonu nujno vklopite zvok. Brez tega TikTok nima pravega učinka. Če pa želite del sveta, ki ga boste opazovali na tej videoplatformi, obdržati zase, si omislite in uporabljajte slušalke. Če ne drugega, tako vsaj ne boste motili tistih, ki se sučejo okoli vas. 

Srce platforme je namreč glasba. TikTok je svet kratkih glasbenih videoposnetkov z najrazličnejših področij. Vsak posnetek je opremljen z vrsto ikon: ena vas popelje na profil uporabnika, ki je objavil posnetek, z drugo video všečkate, s tretjo ga komentirate, s četrto shranite … Z ikono v obliki vrteče se gramofonske plošče pa izveste, kateri odlomek pesmi uporabnik predvaja v svojem videoposnetku. S klikom nanjo tako ugotovite ime skladbe in njenega izvajalca, prikažejo pa se vam tudi drugi posnetki na TikToku, v katerih je predvajana ta skladba. In prav zaradi glasbe neka TikTok objava pogosto postane viralna in neskončno popularna.  

Če bi želeli tudi objaviti lastni videoposnetek, se boste morali registrirati in ustvariti svoj račun. Po privzeti nastavitvi je vsak profil v trenutku, ko ga odprete, javen. To pomeni, da ga lahko vidi vsak, kar velja tudi za posnetke, ki jih objavite. Če želite več zasebnosti, seveda lahko nastavitve prilagodite tako, da omejite radovedne poglede in dostop dovolite samo tistim, ki vam sledijo.  

Sama aplikacija je sicer razdeljena na dva sklopa. Prvi, privzeti, je tisti, ki je namenjen vam (For You), v njem pa vidite algoritemsko izbrane videoposnetke. Drugi je tisti, v katerem so posnetki ljudi, ki jim sledite (Following). Ko se tako premikate med njimi - levo ali desno, gor in dol -, se zdi, da je TikTok predstava ali bolje rečeno zabava, ki nima konca, temveč kar traja in traja. Ena izmed skrivnosti, zakaj je TikTok tako popularen, je prav njegov izjemno zmogljiv algoritem, ki se veliko hitreje kot številne druge aplikacije nauči, kakšno vsebino radi gledate. 

 

 

Zabava in posel z roko v roki 

Nedavna študija ameriškega raziskovalnega centra Pew je pokazala, da TikTok uporablja skoraj polovica ljudi v ZDA, starih od osemnajst do trideset let, 67 odstotkov uporabnikov, ki so stari od trinajst do osemnajst let, pa je na njem dejavnih vsak dan. Glede na navedeno raziskavo 16 odstotkov vseh najstnikov to videoplatformo uporablja »skoraj stalno«.  

TikTok je tako druga najbolj priljubljena aplikacija med mladimi, takoj za YouTubom, ki ga uporablja 95 odstotkov najstnikov. Instagram in Snapchat uporablja približno 60 odstotkov najstnikov, Facebook pa le 32 odstotkov. TikTok sicer zahteva, da morajo biti njegovi uporabniki stari vsaj trinajst let, tisti, ki še niso dopolnili osemnajst let, pa morajo za uporabo imeti dovoljenje staršev ali skrbnikov. 

A ne tiktokajo le mladi in tudi ne gre samo za zabavo. Platformo uporabljajo tudi javne osebe, igralci, športniki, politični kandidati in podjetja. Za gigantske korporacije, kot so Coca-Cola, Nike ali Google, je TikTok oglaševalsko orodje. V Avstriji pa je na primer TikTok uporabil Rdeči križ za posredovanje humanitarnih vsebin sicer težko dosegljivi ciljni skupini mladih.  

Svet se trese, TikTok pleše 

Nesluten pospešek je aplikaciji dala pandemija covida-19, ko so si jo ljudje, da bi osmislili nov način življenja, začeli množično prenašati na svoje telefone. Med julijem 2020 in julijem 2022 je tako TikTok dosegel 45-odstotno rast in postal največkrat prenesena aplikacija na svetu. S tem je po tiho prehitel dolgoletna prvaka po številu prenosov, Instagram in Twitter.  

Strokovnjaki ugotavljajo, da je bila med pandemijo uporaba TikToka nekako celo blagodejna za družbo. Da glasba in ples spodbujata dobro počutje in srečo, je že dokazano. Glasbene in plesne aktivnosti namreč povečajo dotok kisika v mišice in možgane, s tem pa pripomorejo k sproščanju hormona sreče. In uporaba TikToka ima - prav zaradi glasbe in plesa - podobne učinke. Ustvarjanje in objavljanje vsebin oziroma videoposnetkov sta lahko ugodna za telo in duha, če sta v funkciji sproščanja. Tako so v času izolacije cele družine plesale na TikToku. In tu starost ni bila pomembna, plesali so otroci, najstniki, odrasli, starši, dedki in babice. 

A vendarle je ključna pametna uporaba. Kot ugotavljajo strokovnjaki, ima neprestana dejavnost na TikToku lahko tudi povsem nasprotne učinke. Nihče sicer zaradi nje ne bo recimo čez noč postal depresiven, toda ure in ure konzumiranja vsebin na tej videoplatformi imajo lahko resen vpliv na naše duševno zdravje.  

 

 

Nevarnosti na preži 

TikTok je postal znan po še enem trendu, in sicer po tako imenovanih izzivih (challenges). To so nekakšne kampanje, ki ljudi spodbujajo, da ustvarjajo lastne videoposnetke opravljanja določenih nalog. Te so pogosto precej drzne in zato še toliko privlačnejše, a včasih tudi zelo nevarne.  

Ena takšnih je izziv, v katerem mora uporabnik splezati na vrh gore zabojčkov in skočiti z njega (milk crate challenge), pri čemer lahko pride do resnih poškodb. Zdravniki so poročali o izpahih rame in poškodbah hrbtenice. Znan je tudi izziv, pri katerem udeleženci zaužijejo veliko količino antihistaminikov, da bi s tem dosegli halucinogene učinke, zaradi česar je vsaj ena oseba umrla. Podobno je tudi z izzivom, v katerem sodelujoči uporabniki tekmujejo, kdo dlje zdrži brez zraka, pri čemer so umrli vsaj trije otroci.  

Nekoliko manj usodno, a prav tako nevarno je, da TikTok razpolaga s podatki, ki jih pridobi od nas. Zaradi tega je bil predmet več novinarskih preiskav, ki so pokazale sum, da so zaposleni v podjetju ByteDance, ki ima v lasti TikTok, dostopali do zasebnih podatkov o ameriških uporabnikih aplikacije. Na enem od posnetkov, ki jih je objavil medij BuzzFeed, je uslužbenec TikToka dejal, da »se na Kitajskem vidi vse«, revija Forbes pa je poročala, da je kitajska ekipa podjetja ByteDance nameravala izslediti dva ameriška državljana z zbiranjem podatkov o njunih lokacijah, ki ji jih je sporočal TikTok. 

Če poznate vsaj nekaj pasti, v katere se lahko ujamete na tej globalni in vse bolj glomazni platformi, se boste sami odločili, ali je TikTok lahko vaš redni oziroma vsaj občasni spremljevalec ali pač sploh ne. Najboljši način, da to odkrijete, je, da z njim zaplešete. A ne pozabite, da morate biti vi tisti, ki vodite ples.